Vi befinner oss vid slutpunkten i detta nu och Anders Matsson och Markus Fröbohm tycker att det är synd att man bara lämnat projektet åt slumpen.
– Jag tror att vi dessvärre kommer att få höra talas om, eller läsa om, många olyckor här ute, säger Anders.
I höjd med bokalléns mittparti tar verkligen cykelvägen slut.
– Antingen är du hänvisad till att köra rakt ut på gräsmattan genom parken, eller också kör du upp den lilla grusvägen upp mot den ganska kraftigt trafikerade vägen.
Anders tror att de flesta väljer det senare alternativet och om trafikanter sköter sig ungefär så som trafikanter brukar sköta sig så tror han att det är bäddat för olyckor.
– Det är visserligen inte 70 på den här sträckan, men 50 kan vara en nog så farlig hastighet, speciellt om många bilister sällan kommer ned till den hastigheten på en gång. Och hastigheten sänks från just 70 till 50 en god bit in i allén...
En hel skolklass anländer till just den här slutpunkten och vi tittar alla på lärarna och eleverna för att se vilken väg de väljer.
Anders Matsson, Markus Fröbohm och hans dotter Majken följer scenen med stigande spänning.
Ingen säger något alls först men sedan yttrar sig den lärare som ligger i täten och hennes ord:
– Vi kör väl upp här, framkallar en menande nick från Anders sida och i hans ögon står skrivet att han är lite frestad att säga: Jag är inte den som vill säga vad var det jag sa, men...
Uppmaningen till Eskilstuna kommun lyder gör om, gör rätt; Bygg gång- och cykelvägen ända fram till korsningen nedanför slottet. Och både Anders och Markus anser att det finns skäl att se över hela sträckan.
– Jag vill gärna att man tittar till utfarten från travbanan, säger Markus. Här kan cyklisterna som kommer uppifrån backen komma i ganska hög hastighet och det är inte ens säkert att bilisterna som ska svänga ut från travet ser att de korsar en cykelbana.
– Och jag vill att man ser över Hammarbykorset, säger Anders. Jag tror att man behöver ordna fram en sluss av något slag, som tvingar cyklisterna att sänka hastigheten.
Vad gäller synpunkter både på Hammarbykorset och på utfarten från Sundbyholmstravet så är det Trafikverket som äger frågorna, men den sista etappen av gång- och cykelvägen är kommunens ansvar.
– Den ska byggas vidare, säger Anders Enesved, som är plan- och GIS-chef på Stadsbyggnadskontoret. Men de planerna ligger lite längre fram i budgeten, jag tror att den ligger preliminärt under 2022.
Anders Enesved har hört att det finns synpunkter på just den här saknade vägsträckan, men har rådgjort med två trafikplanerare som besiktat platsen.
Och hur löd deras bedömning?
– Om jag minns rätt så var det ingen av dem upplevde platsen som alltför farlig, men det är bäst att du kollar detta med dem själva.
Vad kostar det att få cykelvägen komplett och färdig?
– Den är budgeterad till 3 miljoner kronor.