Försäljningen inom dagligvaruhandeln ligger en normalvecka på cirka 6 miljarder kronor, enligt HUI Research. Under påskveckan är försäljningen cirka 7,4 miljarder kronor.
– Påskeffekten är 1,4 miljarder kronor eller 20 procent jämfört med en vanlig vecka på året, säger Lena Larsson, vd för HUI Research.
– Omsättningen går upp dels för att vi handlar mycket, men också för att vi handlar lite bättre. Man unnar sig produkter med lite bättre kvalitet till helgen.
– En intressant sak i år är att det dessutom är lönehelg den här veckan. Påsken är ganska tidig i år. Det kan ge en extra skjuts.
Den tidiga påsken innebär samtidigt att det kanske inte blir läge för grillpremiär i samband med årets firande.
– Om det är fint väder och en bit in i april brukar man gärna ta fram grillen i trädgården. Men i år tror jag inte att det känns så lockande. Det är fortfarande för kallt och ruskigt, säger Lena Larsson.
För butikerna gäller det att fylla på i hyllorna, har rätt sortiment och att ta in extra personal.
– Skärtorsdagen är den dag i veckan som vi handlar mest, försäljningen är dubbelt så stor som en lönefredag, säger Lena Larsson och fortsätter:
– Det vi köper är förstås sill, lax, ägg och påskmust. Påsken är oerhört viktig för lösgodisförsäljningen. Påsken står för en tiondel av hela årets godisförsäljning. Systembolaget säljer mycket öl, vin och kryddad snaps.
Toppsäljarna brukar vara de samma från år till år.
– Vi är inte så mycket för nya smaker till påsken utan det är väldigt traditionellt. Det är de här sakerna man vill ha, säger Lena Larsson.
Vilken betydelse har påskhandeln för dagligvaruhandeln?
– Den har väldigt stor betydelse. Det här är en jätteviktig helg. 9 av 10 dagligvaruhandlare anser att påsken är viktig för försäljningen.