Kommunerna ska inte kunna smita undan ansvaret med att ge alla barn förutsättningar att klara skolgången. Men det är vad som sker i dag, konstaterar det snabbväxande nätverket av föräldrar till barn med funktionshinder.
– När det gäller ett omfattande behov av särskilt stöd till elever med osynliga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar saknas för det mesta tillräcklig kunskap, erfarenhet och resurser och därför fingertoppskänsla och flexibilitet som är en förutsättning för en inkluderande skola för alla. Så länge det förhåller sig så är skolan direkt skadlig för dessa elever och de måste erbjudas andra alternativ, skriver Malin Holm, aktiv i Barn i behov på föräldranätverkets Facebooksida.
– Lägg ett neurokognitivt raster över alla samhällets utslagna eller lidande grupper - missbrukare, kriminella, självskadande, arbetslösa, självmordsbenägna, förtidspensionerade - och vi kommer att upptäcka att att födas med en neurokognitiv utvecklingsavvikelse innebär en allvarlig risk för exkludering och ohälsa för både barn och familj - men en risk som går att avhjälpa om stöd och förståelse kommer i ett tidigt skede och får fortsätta i den grad som behövs under barnets hela skolgång.