Mer än en tredjedel av barnen mellan 12 och 18 år har svårt att somna minst en gång i veckan. Och nästan en femtedel kämpar med att somna flera gånger i veckan, visar Statistiska centralbyråns undersökning av barns levnadsförhållanden 2017–2018.

Att man oroar sig mycket kan vara en viktig förklaring till att man inte kan somna. En annan anledning kan vara att man har vissa tankar kring hur sömnen ska vara och sedan kan man kanske inte sova på det sättet. Man kanske inte vet vad som är normalt, säger Frida Rångtell, som forskar om sömn vid Uppsala universitet.

Flickor sover sämre

Enligt Rångtell är det till exempel normalt att vakna under natten. Tonåringar har dessutom ofta en förskjuten sömn där de både lägger sig och vaknar senare.

Det kan ju vara problematiskt om man har en tid att vakna på morgonen, då kanske man inte får tillräckligt med sömn, säger hon.

För flickorna är det extra svårt att komma till ro. Nästan 40 procent uppger att de har svårt att somna minst en gång i veckan, medan 22 procent upplever problem fler gånger i veckan. Motsvarande siffror för pojkarna är 30 och 14 procent.

Ångest och oro är ofta vanligare hos kvinnor än män. Så det kan ju vara relaterat till det, säger Frida Rångtell.

Ta det lugnt

Flickorna sover också sämre. 29 procent av flickorna och 21 procent av pojkarna uppger att de sover dåligt på natten minst en gång i veckan. 16 procent av flickorna sover dåligt flera gånger i veckan, medan bara 10 procent av pojkarna sover dåligt mer än en gång i veckan.

Sover man dåligt någon natt spelar det inte så stor roll. Det viktigaste är att man oftast sover bra. Oron över att inte kunna somna kan snarare störa sömnen mer än att man någon gång då och då sover lite sämre, säger Frida Rångtell.