Positivt efter test av ny sjukvårdsrådgivning

I mitten av december testades kommunens nya sjukanmälnings- och rådgivningstjänst i Torshälla.
– I vår undersökning var 90 procent nöjda med rådgivningen, säger Magnus Gustafsson, avdelningschef på kommunhälsan.

Torshälla2012-02-02 06:20

I mitten av november skrev Eskilstuna-Kuriren om den nya satsningen. En tjänst för sjuk-, vab- och sjukanmälan som riktar sig mot kommunens sammanlagt runt 8 000 anställda. Som första kommun infördes i mitten av december en sjukvårdsupplysning i helt igenom kommunal regi.

Torshälla fungerade som pilotprojekt och eftersom det verkar ha gått bra införs nu tjänsten för samtliga inom Eskilstuna kommun.

– Det har varit viktigt att få reda på hur medarbetarna upplevt tjänsten. Det är en blandad bild, men övervägande delen har varit positiva, säger Magnus Gustafsson.

Han berättar att 100 personer deltagit i en undersökning om den nya tjänsten och att 90 procent av de tillfrågade varit nöjda med den rådgivning de fått.

Magnus Gustafsson menar att det varit viktigt att fixa till en tjänst där folk inte känner att arbetsgivaren tränger sig på.

– I vanliga fall är man ju själv aktiv då man ringer en sjukvårdsupplysning. Nu är det tvärtom i och med att vi ringer upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om