Trimmade säljare ska öka lönsamheten hos Outokumpu

Outokumpu Special Coil, Kallvalsen, måste öka lönsamheten. Företaget har sänkt kostnaderna och i dagarna trimmas säljare från hela världen.

Torshälla2012-05-23 12:34

Outokumpu i Torshälla är pressat. Under senare år har lönsamheten inte varit vad den borde vara och företaget har tvingats till kännbara nedskärningar.

Samtidigt har företaget höjt priserna på sina produkter och nu har koncernen även möblerat om i säljorganisationen. Tanken är att verket i Nyby ska ha sina egna säljare på plats runt om i världen.

I dagarna har dessa säljare, ett 20-tal från hela världen, samlats i Sundbyholm för att under två dagar trimma organisationen. Det övergripande målet är att öka försäljningen och se till att Nyby tjänar mer pengar.

– Förr handlade det mycket om att fylla fabriken. Nu är det mindre viktigt, bara vi tjänar pengar, säger Holmqvist.

Den nya säljorganisationen innebär också att Nyby bruk får ett större ansvar för företagets väl och ve. Lyckas företaget inte öka lönsamheten finns det ingen att skylla på.

– Nu råder vi mer över vår framtid och har en större påverkan på lönsamheten. Det finns hopp och vi är på rätt väg, säger platschef Pål Åström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om