– Det är många äldre som bor här och som är beroende av att kunna ta ut kontanter på bankomaterna, säger Anne Thysell som bor i Torshälla.
I över fem veckor har uttagsautomaten vid Hemköp i Torshälla varit ur funktion. Och för snart två veckor sedan slutade även de två automaterna vid Coop i centrum att fungera. Torshällaborna fick därmed samsas om den enda fungerande bankomaten i området, den bredvid blomsterbutiken.
– Jag har aldrig tidigare sett en så lång kö vid en bankomat, berättar Anne Thysell.
Droppen blev när även den fjärde och sista automaten gick sönder. Anne Thysell har flera gånger ringt och felanmält Hemköpsautomaten till företaget Kontanten, som har hand om den. Trots löften om att laga den så snart som möjligt händer ingenting.
– Jag är jätteirriterad över att de inte lagar dem. De respekterar inte oss kunder. Jag har ju bil och kan åka in till stan men alla andra då? De måste ju sätta sig på bussen, säger hon.
– Jag gillar inte att betala småsummor med kortet. Jag är van att ta ut kontanter.
Bankomaten AB som har hand om automaten vid blomsteraffären har som policy att laga trasiga uttagsautomater så snart det går och redan dagen efter att bankomaten i Torshälla gick sönder var företagets underleverantörer där och lagade den.
När Anne Thysell ringde företaget Kontanten, som har hand om de tre andra uttagsautomaterna i Torshälla, fick hon svaret att felanmälan skulle läggas in som akut eftersom automaterna varit ur funktion så länge men någon reparation har alltså inte genomförts. När Eskilstuna-Kuriren ringer och söker ansvarig på företaget för en kommentar får vi till svar att återkomma i augusti, efter semestern.
– Det är riktigt dålig stil, säger Anna Thysell.