Rysslands upprepade propaganda, lögner om kriget och dödandet av civila har gÄng pÄ gÄng avslöjats, nÀr de bilder och material som sprids och publiceras frÄn krigets Ukraina verifierats som Àkta.
Nu senast i Butja, dÀr Ryssland hÀvdar att de mÀnniskor som lÄg döda lÀngs gatorna var levande ukrainska skÄdespelare, vilket motbevisats nÀr satellitbilder jÀmförts med bilder och filmer frÄn platsen.
Sam Dubberley, chef för digitala utredningar pÄ mÀnniskorÀttsorganisationen Human Rights Watch (HRW), har arbetat med att verifiera uppgifter och berÀttelser frÄn krigszoner i sju Är.
ââDet handlar om att bygga upp en bild av olika bitar i pusslet, sĂ„ vi kan förklara hela bilden, sĂ€ger han till TT.
"Till salu"-skylt avgörande
PÄ bilder frÄn Butja har Dubberley tittat pÄ gator, gathörn, rondeller och skyskrapor och jÀmfört med satellitbilder.
Vid ett tillfÀlle lyckades Dubberley identifiera en plats i Butja genom tvÄ "till salu"-skyltar utanför hus. FrÄn texten pÄ skylten letade han sig fram till byggherrens sajt vilket ledde honom till den exakta plats dÀr filmen hade tagits.
För att bekrÀfta tidpunkten för nÀr en video eller bild Àr tagen kan man titta pÄ vad folk har pÄ sig, vÀdret en specifik dag eller tidpunkt, om folk har munskydd, eller modeller pÄ mobiltelefoner och nÀr de tillverkades.
Dubberley betonar att bilder och filmer bara Àr en del i arbetet och att HRW samarbetar med bland annat landexperter, konfliktforskare och forensiker som tittar pÄ skador pÄ offren. Organisationen har ocksÄ personal som intervjuar vittnen och vapenexperter som granskar militÀruniformer och vapen.
ââVi anvĂ€nder alla de hĂ€r olika uppgifterna som alla Ă€r viktiga och avgörande för arbetet. Vi Ă€r mycket försiktiga med det vi sĂ€ger och det ger vĂ„ra rön mer tyngd.
SvÄrfejkat
Bilderna i Ukraina kommer till största del frÄn olika Telegramkanaler eller Tiktok och sprids sedan ofta vidare till Twitter. Det har förekommit att bilder frÄn krigets start 2014 spridits som "nya" och det första som undersöks Àr om bilderna verkligen Àr nya eller om de har tagits i nÄgot annat sammanhang.
ââVi kollar om det funnits pĂ„ internet tidigare. Vi vill vara sĂ€kra pĂ„ att nĂ„got inte Ă€r frĂ„n en annan plats eller tidpunkt.
Ju mer material som kommer frÄn ett tillfÀlle, desto enklare Àr det att verifiera. Det gÄr att producera en vÀlgjord fejkad video frÄn en plats, men att göra flera stycken Àr svÄrt, sÀger Dubberley.
ââOm det bara finns en video gĂ„r vi lĂ€ngre och tar in videoanalytiker för att se om nĂ„gon fil har manipulerats.
ââMen Ă€rligt talat har vi inte sett mycket av det i Ukraina. Vi har sett sĂ„dant vi inte kan vara sĂ€kra pĂ„ och eftersom vi Ă€r noga med att ha rĂ€tt sĂ„ publicerar vi inte det.
Analyserade teaterbombning
För Sam Dubberley personligen var helgens bilder i Butja, tillsammans med den bombade teatern i Mariupol i mars, det som drabbat honom hĂ„rdast av det han sett frĂ„n Ukraina. Ăven om mycket av det material som HRW gĂ„r igenom aldrig publiceras sĂ„ blir krigets konsekvenser pĂ„tagliga nĂ€r man ser bild efter bild, sĂ€ger han.
NÀr rapporterna om den sönderskjutna teatern kom arbetade Dubberleys team intensivt för att verifiera materialet. De lyckades och gick hem. Senare samma kvÀll fick han reda pÄ vad som stod skrivet pÄ ryska med stora bokstÀver pÄ marken framför teatern, och som syntes till och med frÄn satellit: "BARN".
ââDet var verkligen tungt, sĂ€ger han med bruten röst.
ââOm vi kan se de orden frĂ„n rymden kan den person som valde att trycka pĂ„ avtryckarknappen se det ocksĂ„.