EurolÀnder förstör sin euro

Hur stor blir skrÀllen? SkuldsÀttningen kors och tvÀrs mellan olika europeiska lÀnder fortsÀtter att vÀxa. Beloppen har blivit sÄ stora. Nyhetsförmedling och vÄra vanliga verklighetsbegrepp har svÄrt att fÄnga allvaret.

Wredén lördag2012-06-15 18:14

Senaste lÄnelöftet till Spanien har syftet att möjliggöra sanering av deras byggförgiftade sparbanker. Minst 380 miljarder kronor. Men lika mycket och mer dÀrtill som reserv att anvÀnda senare. Detta Àr, ska man veta, bara ett av Europas mÄnga skuldberg. Förlustrisker vid kollaps för delar av Spaniens bankvÀsende flyttas om, men Spaniens statliga skuld till andra lÀnder ökar.

Om det verkligen gÄr sönder, med serier av stora, sammanlÀnkade, oöverskÄdliga konkurser, kan kedjereaktionerna bli förskrÀckliga. Det gÀller lÄngt mer Àn Grekland, Àven om det grekiska omvalet i helgen i praktiken Àr en folkomröstning om att göra statsbankrutt, lÄta hela bankvÀsendet gÄ omkull, sÀnka levnadsstandarden radikalt med en gigantisk devalvering och sluta betala ut pensioner och löner. NÀr sÄdant kallas för att "lÀmna euron" Àr förenklingen bedrÀgligt förskönande.

Grekland Àr ju litet. Men större saker kan gÄ i kras. Martin Andreasson (FP), riksdagsman 2002-06 och nu en tid under vÄren Äter i riksdagen som ersÀttare, talade nyss om detta pÄ en konferens i Tallinn:
"Detta Àr ingen vanlig lÄgkonjunktur. Misslyckas vi med att svara pÄ utmaningarna kan mer gÄ förlorat Àn vad man nu kan förestÀlla sig."

Debatten i Europa handlar allt mer om hur Tyskland och andra lÀnder som Àr i bÀttre skick ska betala skulder andra lÀnder dragit pÄ sig. SÄdant kan Tyskland inte undgÄ. Finanskrisen har i hög grad vÄllats gemensamt av att mÄnga lÀnder kunnat missköta bankernas risknivÄer, statsutgifter, skattesystem och arbetskraftskostnader och arbetsrÀtt.
Men hur kan bergen av redan uppkomna skulder hanteras med stöd av finansiellt starkare lĂ€nder, utan att lĂ€nder som Ă€r svĂ„rt skuldsatta fortsĂ€tter med budgetunderskott, skattefusk, och privilegier för statsanstĂ€llda – och lĂ„ter Ă€nnu fler statsobligationer och fastighetspanter samlas i allt skrangligare banker?

Hur lÄngt problemet redan hunnit utvecklas har svÄrt att trÀnga igenom Àven i vÄr politiska debatt, inte bara bland verklighetsförnekare i Aten, Madrid eller Rom. Men hÀr Àr ett talande exempel:

NÀr banker i en del lÀnder inte ens kan lÀmna de tveksamma vÀrdepapper i pant som Europeiska centralbanken (ECB) trots allt godtar, upphör ÀndÄ inte miljardflödet till dessa fallfÀrdiga banker frÄn övriga Europa. ECB:s delÀgare, de nationella riksbankerna, lÀmnar nödlÄn för att betalningsmedlen inte ska ta slut. DÄ ökar övriga lÀnders fordringar i det gemensamma clearingsystemet för internationella betalningar. Den nationella riksbanken blir betalningsansvarig, och Grekland och de andra har som stater gÄtt i borgen för sina riksbanker.

Det krÀvs tvÄ tredjedels majoritet i ECB:s direktion för att förbjuda de nödlÄn som ges pÄ andra lÀnders bekostnad. Den majoriteten finns inte Àn. Bara sÄ hÀr lÀr ytterligare skuldberg motsvarande mer Àn 1300 miljarder kronor snabbt ha byggts upp, av Grekland, Irland, Spanien och Cypern. Till och med till Grekland, dÀr stat, riksbank och affÀrsbanker alla Àr bankruttmÀssiga, har miljarderna fortsatt att att flyta in frÄn övriga lÀnder.

Euron var egentligen en bra idé som utvÀg ur det stÀndiga valutakaos som lÀnge undergrÀvde arbetsmarknad och tillvÀxt i Europa. Men en slutsats Àr nu ofrÄnkomlig: Ett antal regeringar, som tÀvlat i att skrÀvla vitt och brett om Europas enande och solidaritet, har i handling och med underlÄtenhet kommit lÄngt med att förstöra grunderna för eurosamarbetet.

Nu handlar det om att undvika kaos med skred av stats- och bankkonkurser som leder till ekonomisk depression. Först nÀr man ser om det lyckas eller inte Àr det meningsfullt att se vilka lÀnder som pÄ sikt kan och bör fortsÀtta eurosamarbetet, och i sÄ fall med ett regelverk som förhindrar upprepande.

SkadeglÀdjen, frÄn dem som frÄn början var emot EU och euro, Àr intensiv. Man bör dÄ komma ihÄg varför mÄnga av eurofienderna tyckte sÄ illa om gemensam valuta. Jo, de ville sÄ gÀrna fortsÀtta med det slags politik Sverige hade haft under inflations- och underskottsÄren. De sÄg euron som ett hinder mot systematiska underskott, som en spÀrr mot inflationspolitik, höga skatter pÄ arbete, pensionslöften utan tÀckning och annat sÄdant. I olika utstrÀckning ville de göra mycket av det Grekland och Italien och andra gjort.

AnhÀngares och motstÄndares gemensamma felbedömning var att inte förutse hur grovt en del lÀnder skulle kunna missbruka valutaunionen, och under nÄgra Ärs flyktig högkonjunktur bygga upp ohÄllbara skulder. Nu behövs krispolitik i akut lÀge. Men sedan gÀller det att göra lÄngsiktigt rÀtt. Politik för tillvÀxt Àr inte mer av franska, spanska eller grekiska felsteg, eller att vrida tillbaka Sverige till tiden före 1992.

TvĂ€rtom: Det gĂ€ller att fullfölja Sveriges reformpolitik de senaste 20 Ă„ren – och att fĂ„ fler att följa oss dĂ€r vi blivit det goda exemplet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om