Foto:

Äppelkriget som inte har något slut

Krönika av Peter Larsson
annons

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Det amerikanska äppelbolaget med störst omsättning i hela världen har sina brister. Min dust med företaget har pågått i ett halvår och jag ligger pyrt till.

I våras glömde jag bort lösenordet till mitt Apple-id som ligger till grund för i stort sett hela min digitala existens. Jag behöver bland annat kunna logga in för att uppdatera appar, såväl de viktiga för betalningar och minnesutrymme i "molnet" som de mer banala för spel och musik. Ju mer tid som förflyter desto fler funktioner försvinner.

Att återställa, få ett nytt lösenord, är vanligtvis enkelt. Jag har dock "tvåfaktorsautentisering" en extra säkerhetsåtgärd som visat sig stöka till det rejält. Det går helt enkelt inte att återställa lösenordet. I mars kontaktade jag Apples supportavdelning och tillsammans har vi gjort mängder av försök. Men problemet kvarstår och jag är numera inne på min fjärde "advicer" från Apple.

När den "digitala tekniken" fungerar är den fantastisk. Den ger mig känslan av att vara en av Q utrustad James Bond. I dag är det dock mer stenåldersvibbar än high-tech.

annons

Mest delat denna vecka