Det är du och jag som är valutan och vi betalar priset

Lördagskrönika

Det är knappast en nyhet att medier har länge levt på annonspengar. Dagstidningar, kommersiellt tv och radio har varit beroende av annonser, främst lokala sådana. Prenumerationsintäkterna har varit en mindre del. Som annonsör har du kunnat exponera ditt varumärke i ett lokalt nyhetsflöde. Den ansvariga utgivaren har varit en garant för att allt innehåll i dessa plattformar hållit sig till pressetik och lagar.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Så dök då de sociala medierna och sökmotorerna upp. Big data skulle frälsa världen och annonsörerna utlovades valuta för pengarna. Direktträff, målgrupp och effekt ropades ut på snart sagt varenda säljträff. …

Big data is the new oil.

Och budskapet gick fram. Google, Facebook, Instagram och Youtube står i dag för den absolut största delen av reklamkakan i hela världen. Traditionella medier har tappat i samma takt. Marknaden har fascinerats av löftet att med big data kan vi ta reda på vad exakt du har för köppreferenser, vad du har för personlighet och vilket budskap som tilltalar just dig.

Utan att vi egentligen har frågat oss, är det här bra, på riktigt?

Mycket få har tänkt på att dessa nätjättars enda syfte är att sälja annonsplats. De är ingen tillhandahållare av innehåll. Det står du och jag för. Det finns ingen filantropisk tanke att detta ska vara en trivsam plattform med goda intentioner där vi kan umgås vänner emellan. I stället är det vi som är valutan, för att maximera försäljning. Eller kanske för andra mer ljusskygga intressen, som att påverka våra åsikter eller vinna val.

LÄS MERNär data blir ett hot mot demokratin

Och de stora amerikanska nätjättarna saknar etisk kompass, den ingår liksom inte i affärsmodellen. Tvärtom.

Bara de kan få dig och mig satt stanna lite länge, så vi kan exponeras för fler annonsvisningar. Därför hjälper nätjättarna extremister att hitta mer innehåll, mer extremism, med förslag på ytterligare länkar med liknande innehåll. Ju oseriösare källa, desto mer relevans har forskning visat. Plattformarna har också hittills skyddat användarnas möjligheter att fortsätta sprida extremism och begå brott, trots att det bryter mot deras egna användarvillkor och lokal lagstiftning. För starka känslor driver klick och engagemang. Det driver intäkter.

LÄS MERYoutube - en kafkaliknande upplevelse

Big data is the new oil.

Som annonsör i det här sammanhanget har du inte haft någon som helst kontroll över om ditt varumärke fått inleda ett klipp där någon får halsen avskuren, eller en film eller kommentarsfält där man hetsar mot judar eller andra minoriteter. För här finns ingen ansvarig utgivare, här råder ingen etisk kompass. Inte annat än på pappret. I realiteten är det big data som äger. Och big data äger dig, vare sig du vill eller inte.

Vill du inte dela med dig av dina personliga uppgifter? Då får du betala för tjänsten, meddelade Facebooks operative chef, Sheryl Sandberg, i veckan.

Logiskt.

Läs mer om dessa ämnen

'LagarMediaSociala medier