Temadagar boostar engagemang och försäljning

Krönika av Joachim Sorbe

Året bjuder på många höjdpunkter beroende på vad man har för intressen.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Nästan varenda dag i kalendern har ett eller flera teman. I dag är det till exempel porslinsblommans dag, en högtid för den växande skara som gillar denna spröda och väldoftande växt som ursprungligen kommer från Asien.

Visst kan det vara härligt att verkligen få frossa i något som man tycker om under en speciell dag. Om en dryg månad, den 16 augusti, är det till exempel surströmmingspremiär. De som älskar räkor får ge sig till tåls till den 14 oktober då räckmackans dag infaller. Veganer kan se fram emot den internationella vegandagen den 1 november.

Brandvarnare och återvinning är bara några av alla de företeelser som har fått en alldeles egen temadag. Den extra uppmärksamheten bidrar säkert bidra till fler kan få utlopp för sitt engagemang och göra något meningsfullt i angelägna frågor.

Temadagarna innebär också möjligheter att göra sig en hacka för den som är intresserad av det. Mataffärer boostar sin försäljning genom att ladda upp med extra många räckmackor till räckmackans dag, på ostkakans dag den 14 november exponeras ostkakorna tydligt tillsammans med ost och grädde och till surströmmingspremiären finns förutom fisken alla tillbehör på plats i form av potatis, ost, tunnbröd, tomat, lök och gräddfil.

Kanske kan porslinsblommans dag ge blomsterhandeln en liten boost. Enligt en stor blomsterkedjan odlas allt fler av naturens mer än 200 arter som krukväxter. En annan blomsterkedja beskriver den gamla "mormorsblomman", som man ärvde eller fick en stickling av, som den perfekta blomman för karriäristen: lättskött och stilfull uppges porslinsblomman vara lämplig för den som vill lägga sin tid på annat än blommor.

Läs mer om dessa ämnen

Krönika