Barnfamiljer mÄste ha bil för att fÄ ihop livet

Eskilstunas förÀndring innebÀr att p-platser försvinner. Ett projekt i taget Àr ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid, undrar Jimmy Jansson (S).

Eskilstunas förÀndring innebÀr att p-platser försvinner. Ett projekt i taget Àr ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid, undrar Jimmy Jansson (S).

Foto: Torsten Braf

Replik2020-08-27 15:57
Det hĂ€r Ă€r en replik. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nej, p-platserna Àr inte slut men om man sammanstÀller alla de aktuella projekt som ligger framför oss de kommande Ären, och jag tvivlar pÄ att ledarsidan har hela bilden, sÄ Àr pÄverkan pÄ gatuparkeringarnas antal pÄtaglig. LÀgg dÀr till att befolkningen och antalet fordon troligtvis kommer att fortsÀtta öka trots insatser för cykel och kollektivtrafik.

Det pratas ibland om att en stadskĂ€rna mĂ„ste vara attraktiv nog utan att den behöver parkeringar. Detta Ă€r inte lĂ€ttare att leva upp till nĂ€r e-handeln slĂ„r in över butikslandskapet och skapar nya utmaningar. Eller Covid-19 för den delen. 

Eskilstunas stadskĂ€rna fĂ„r inte förvandlas till en plats med endast bostĂ€der för dem som inte behöver bil. SĂ€kert en liberal dröm, dĂ„ det onekligen sorterar ut vilka som kan/har rĂ„d att bo dĂ€r men inget sĂ€rskilt bra samhĂ€lle i övrigt. 

StadskĂ€rnan mĂ„ste vara tillgĂ€nglig Ă€ven för personer mer funktionsnedsĂ€ttning, Ă€ldre, hantverkaren, hemtjĂ€nsten, varuleveransen, besökaren till de som bor dĂ€r och för den som vill handla i de butiker och restauranger vi faktiskt vill ha kvar. För barnfamiljen som mĂ„ste ha bil för att fĂ„ ihop livet. Att kunna stanna till och utrĂ€tta kortare Ă€renden konsumera tjĂ€nster eller slippa gĂ„ lĂ„ngt genom mörkret frĂ„n bilen till hemmet en sen kvĂ€ll efter jobbet. Det Ă€r viktiga perspektiv. 

Vi upplever inte dessa perspektiv alltid finns med nÀr stan nu, vilket Àr positivt i grunden, förÀndras i snabb takt med nya byggnader och funktioner i stadskÀrnan. Ett projekt i taget Àr ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid?


Jimmy Jansson (S) 
Kommunstyrelsens ordförande
Eskilstuna


SVAR: Jimmy Jansson snurrar till det alldeles i sitt resonemang om hushĂ„llsinkomster och liberala drömmar. Liberaler har sinsemellan vĂ€ldigt olika uppfattningar om bilens plats i staden, vilket illustreras av denna ledarsidas och Liberalernas i Eskilstuna skilda synsĂ€tt. Men den som tror att man vĂ€rnar lĂ„ginkomsttagarnas intressen genom att uppmuntra bilkörning har missförstĂ„tt frĂ„gan. 

BilanvÀndningen ökar med högre inkomst. Exempelvis Àgde 90 procent av hushÄllen i villaomrÄdena i Skiftinge bil 2015 medan bilÀgarandelen i övriga Skiftinge var runt 50 procent. Eller ta andra sidan stan: Stenby (80 procent) och Lagersberg (25 procent), trots samma avstÄnd till och bussförbindelse med centrum. Och nÀr bilen tar plats sker det alltid pÄ bekostnad av andra trafikslag.

De perspektiv som Jimmy Jansson nÀmner Àr viktiga, inte minst det om att nÄ affÀrer och samhÀllsservice i centrum med bil. Men inget tyder pÄ att den balanspunkten har passerats, nÀr det finns gott om p-platser bÄde vardag och helg.

Det Ă€r samtidigt lite svĂ„rt att förstĂ„ var Jansson egentligen stĂ„r. Vill han ha fortsatt förtĂ€tning av Eskilstunas centrum? Ja, projekt som ligger i planerna tyder pĂ„ det. Vill han ha minskat bilresande i Eskilstuna? Ja, det stĂ„r sĂ„ i översiktsplanen som Jansson och Socialdemokraterna stĂ„r bakom. En anpassning av möjligheterna till parkering Ă€r en del i det arbetet, vilket ocksĂ„ finns svart pĂ„ vitt i de styrdokument som Jansson röstat för. 

Det gÄr inte att sitta pÄ flera stolar samtidigt utan att det ser konstigt ut.


Alex Voronov