Nej, p-platserna Àr inte slut men om man sammanstÀller alla de aktuella projekt som ligger framför oss de kommande Ären, och jag tvivlar pÄ att ledarsidan har hela bilden, sÄ Àr pÄverkan pÄ gatuparkeringarnas antal pÄtaglig. LÀgg dÀr till att befolkningen och antalet fordon troligtvis kommer att fortsÀtta öka trots insatser för cykel och kollektivtrafik.
Det pratas ibland om att en stadskÀrna mÄste vara attraktiv nog utan att den behöver parkeringar. Detta Àr inte lÀttare att leva upp till nÀr e-handeln slÄr in över butikslandskapet och skapar nya utmaningar. Eller Covid-19 för den delen.
Eskilstunas stadskÀrna fÄr inte förvandlas till en plats med endast bostÀder för dem som inte behöver bil. SÀkert en liberal dröm, dÄ det onekligen sorterar ut vilka som kan/har rÄd att bo dÀr men inget sÀrskilt bra samhÀlle i övrigt.
StadskÀrnan mÄste vara tillgÀnglig Àven för personer mer funktionsnedsÀttning, Àldre, hantverkaren, hemtjÀnsten, varuleveransen, besökaren till de som bor dÀr och för den som vill handla i de butiker och restauranger vi faktiskt vill ha kvar. För barnfamiljen som mÄste ha bil för att fÄ ihop livet. Att kunna stanna till och utrÀtta kortare Àrenden konsumera tjÀnster eller slippa gÄ lÄngt genom mörkret frÄn bilen till hemmet en sen kvÀll efter jobbet. Det Àr viktiga perspektiv.
Vi upplever inte dessa perspektiv alltid finns med nÀr stan nu, vilket Àr positivt i grunden, förÀndras i snabb takt med nya byggnader och funktioner i stadskÀrnan. Ett projekt i taget Àr ingen katastrof. Men hur blir det samlade resultatet över tid?
Jimmy Jansson (S)
Kommunstyrelsens ordförande
Eskilstuna
SVAR: Jimmy Jansson snurrar till det alldeles i sitt resonemang om hushÄllsinkomster och liberala drömmar. Liberaler har sinsemellan vÀldigt olika uppfattningar om bilens plats i staden, vilket illustreras av denna ledarsidas och Liberalernas i Eskilstuna skilda synsÀtt. Men den som tror att man vÀrnar lÄginkomsttagarnas intressen genom att uppmuntra bilkörning har missförstÄtt frÄgan.
BilanvÀndningen ökar med högre inkomst. Exempelvis Àgde 90 procent av hushÄllen i villaomrÄdena i Skiftinge bil 2015 medan bilÀgarandelen i övriga Skiftinge var runt 50 procent. Eller ta andra sidan stan: Stenby (80 procent) och Lagersberg (25 procent), trots samma avstÄnd till och bussförbindelse med centrum. Och nÀr bilen tar plats sker det alltid pÄ bekostnad av andra trafikslag.
De perspektiv som Jimmy Jansson nÀmner Àr viktiga, inte minst det om att nÄ affÀrer och samhÀllsservice i centrum med bil. Men inget tyder pÄ att den balanspunkten har passerats, nÀr det finns gott om p-platser bÄde vardag och helg.
Det Àr samtidigt lite svÄrt att förstÄ var Jansson egentligen stÄr. Vill han ha fortsatt förtÀtning av Eskilstunas centrum? Ja, projekt som ligger i planerna tyder pÄ det. Vill han ha minskat bilresande i Eskilstuna? Ja, det stÄr sÄ i översiktsplanen som Jansson och Socialdemokraterna stÄr bakom. En anpassning av möjligheterna till parkering Àr en del i det arbetet, vilket ocksÄ finns svart pÄ vitt i de styrdokument som Jansson röstat för.
Det gÄr inte att sitta pÄ flera stolar samtidigt utan att det ser konstigt ut.
Alex Voronov