Svar till artikeln "Konkurrens mellan skolor ger förlorare", publicerad den 7 november.
Internationella Engelska Skolans, IES, övertygelse är att alla barn oavsett bakgrund kan lyckas om de får möjlighet till utbildning av god kvalitet. IES är samarbetspartner till många kommuner runt om i Sverige. Där vår ambition är att vara ett komplement till kommunala skolor, underlätta integration och anpassa oss till det långsiktiga behovet för varje enskilt område.
För att gå i våra skolor behöver man ställa sig i kö. Kön är öppen för alla. Det är ett rättvist system där barnet som stått i kö längst blir erbjuden plats först. På så sätt får alla samma chans, inte bara de som bor närmast eller har lättast för sig i skolan.
Vi har också flera skolor i områden med en hög andel utlandsfödda föräldrar och i områden med lägre utbildningsnivå. I Eskilstuna har 54 procent av våra elever utländsk bakgrund, jämfört med 35 procent i genomsnitt för samtliga skolor i Eskilstuna kommun. I hela Sverige är genomsnittet 25 procent.
Våra skolor har haft en betydande positiv effekt i områden som är starkt segregerade Trots detta är 97 procent av samtliga våra elever behöriga till gymnasiet. I Eskilstuna är 97 procent av våra elever behöriga till gymnasiet när de går ut nionde klass, jämfört med 82 procent för övriga skolor i kommunen.
Vi väljer inte vilka elever som går i våra skolor och kan visa att vi når bättre resultat även för elever som har föräldrar utan eftergymnasial utbildning. I vår skola i Eskilstuna gick i det närmaste 100 procent av dessa elever ut nian behöriga till gymnasiet medan motsvarande siffra för samtliga skolor i Eskilstuna endast var 75 procent.
Det är ett tydligt bevis att det är kvaliteten på utbildningen och inte bakgrunden som avgör. Låt oss alla engagerade i skola arbeta för bättre kvalitet på utbildningen i Sverige. Det behövs över 2000 nya skolplatser de närmaste åren i Eskilstuna och alla behöver hjälpas åt, för våra barns skull.
Annette Brodin Rampe
Vd, Internationella Engelska Skolan