Svar till artikeln "Engelska skolan är en skola för alla", publicerad den 17 november.
Internationella engelska skolans (IES) ”brinner för att hjälpa alla elever”. Men det system som IES försvarar skapar förlorarskolor, som tvingas kämpa med för lite pengar och för svåra uppdrag samtidigt som vinnarskolor kan överföra pengar till kapitalägare.
IES drivs som aktiebolag och enligt aktiebolagslagen är verksamheten skyldig att i varje beslut vara affärsmässig. Det innebär här att till lägsta kostnad säkra fortsatt efterfrågan. IES ägs av internationellt riskkapital och har ett mål om att vinsten ska vara minst åtta procent.
IES får lägre kostnad och högre lönsamhet genom att lockar mer självgående elever. Undervisningen drivs på ett annat språk vilket sållar bort barn med olika svårigheter. Därmed behöver inte IES satsa resurser på elever med svårigheter på samma vis som andra skolor. Urvalet ger också ett högre betygssnitt, som locka elever från resursstarka hem.
IES gynnas i fördelningen av resurser. I varje socioekonomisk grupp finns det mer och mindre självgående elever och det är de mer självgående eleverna som väljer IES. I Uppsala fick den kommunala engelskspråkiga skolan ge ifrån sig en miljon kronor av den socioekonomiska ersättningen, just för modellen överkompenserar denna typ av skolor.
Kötid som urvalssätt bidrar ytterligare till att sålla fram de mest lönsamma eleverna, eftersom det visat sig vara de resursstarka familjerna som är mest benägna att tidigt ställa sig i kön. Det förklarar IES försvar för kö och att de till och med har kö för ettåringar. Kön i sig gynnar efterfrågan då den signalerar att det är bäst att ställa sig i kö och att skolan måste vara bra eftersom den har en kö.
IES beskriver sig som ”samarbetspartner” till kommunerna. I verkligheten är de en konkurrent med ett koncept som driver på segregeringen och undergräver kommunens möjlighet att skapa en resurseffektiv och likvärdig skola. Det är hög tid att byta färdriktning.
Boel Vallgårda, Johan Enfeldt, Helena Weiss Larsson
Medlemmar i Nätverket för en likvärdig skola
Länkar
http://corporate.engelska.se/sv/finansiell-information/aktieinformation/storsta-aktieagare
http://news.cision.com/se/bock-capital/r/bock-capital--forsaljning-av-aktier-i-internationella-engelska-skolan-i-sverige-holdings-ii-ab--publ,c2543007
http://corporate.engelska.se/sv/finansiell-information/finansiella-mal