Svar till insändaren "Vi saknar staket vid tågrälsen i Hållsta", publicerad den 24 januari. Staket vid tågrälsen i Hållsta kommer aldrig att sättas upp så länge vi Hållstabor inte ingår i stadsplaneringen, men att vara med och påverka utvecklingen i centrala Eskilstuna kan vara en fördel för oss söder om staden.
Vid Gillbergavägen–Kyrkogatan bildas långa bilköer flera gånger varje dag på grund av tågen. Och på sträckan Eskilstuna–Hållsta, cirka 10 km, går järnvägsbommar ner på sju ställen för varje tåg som passerar. Med bil tar sträckan 20–30 minuter och för en cyklist cirka 30 minuter.
Lägg ner tågtrafiken mellan Eskilstuna–Hälleforsnäs och bygg ny räls för sträckan Kjula–Hälleforsnäs (Flen).
Projekt Kjula Logistikpark och tågförbindelse från södra Sverige kommer att öka tåg- och godstrafiken in till Eskilstuna central för att byta spår och sedan ut till Kjula. Eller så måste man passera över Södertälje för att komma till Kjula Logistikpark för omlastning.
Besök av rikspolitiker 2018 ansåg att Eskilstuna skulle satsa mer på tågtrafik istället för flyg Kanske finns det statligt stöd att söka till ny tågräls Kjula–Hälleforsnäs (Flen)?
Enligt Eskilstuna-Kuriren renoveras nu plattformar vid järnvägsövergångar sträckan Eskilstuna–Flen för flera miljoner kronor.
Lägg ner dagens tågtrafik mellan Eskilstuna–Hälleforsnäs och planera miljöekonomiskt för framtiden. Vi på södra sidan om stadskärnan kan direkt påverka och erbjuda ett mer attraktivt område med mycket kulturhistoria, ett turistvänligt område i skog och natur vid våra fina vattendrag, vilket även leder nybyggnation, företag och jobb.
Miljövänlig Hållstabo