Replik: Publiksport är viktigt för besöksnäringen

Marknadskommunikatör Elin Stenman svarar på en insändare om att locka stockholmare till Eskilstuna och skriver att man redan gör det, exempelvis med en helg med båda fotboll och musikfestival. Foto: Mikael Andersson.

Marknadskommunikatör Elin Stenman svarar på en insändare om att locka stockholmare till Eskilstuna och skriver att man redan gör det, exempelvis med en helg med båda fotboll och musikfestival. Foto: Mikael Andersson.

Foto:

Övrigt2017-05-04 15:12
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Haidar Al-Bazzaz insändare "Locka hit stockholmarna med fotboll och Parken Zoo". I en insändare den 13 maj föreslår Haidar Al-Bazzaz att Destination Eskilstuna eller andra som jobbar med att marknadsföra Eskilstuna ska göra reklam i Stockholm. Till exempel föreslås att locka besökare till en weekend där man ser sitt favoritlag spela fotboll den ena dagen och besöker Parken Zoo den andra dagen.

Det är ett utmärkt förslag och Destination Eskilstuna arbetar kontinuerligt för att koppla ihop olika aktörer och evenemang för att skapa bra erbjudanden till våra besökare. Publiksport är viktigt för besöksnäringen och de samverkansavtal som Eskilstuna kommun skriver med elitidrottsföreningarna ger oss en bra möjlighet till att samarbeta kring hur matcher och evenemang kan användas för att locka besökare till Eskilstuna.

Ett exempel där Destination Eskilstuna har varit en förmedlande länk är när Hammarby kommer till Tunavallen för att spela mot AFC Eskilstuna, då erbjuds supportrarna ett hotellpaket med biljett till Gainesville-festivalen på Strömsholmen, som är samma helg som matchen.

Elin Stenman

marknadskommunikatör, Destination Eskilstuna