Snart blir det wifi på de flesta tåg i Mälardalen igen. Foto:

Efter kritiken: SJ bygger in wifi i loktågen

Trafik

I två etapper ska nu SJ bygga in wifi ombord på nära samtliga vagnar i trafik i Mälardalen. Det beskedet kommer i dag från Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.

Beskedet kommer kanske inte som en nyhet eftersom man redan i somras genomförde tester ombord på några av så kallade loktågen som trafikerar Mälardalen.

Tester som i sin tur bottnade i att SJ fick in många klagomål och synpunkter både på bristerna med uppkoppling mot internet och på bristfällig täckning för mobiltelefoner.

Med start 1 december ska man i två omgångar bygga om över 200 vagnar så alla resenärer får tillgång till internet. Eftersom det tar ganska exakt en dag att dra in wifi i en enda vagn så beräknas hela projektet ta cirka ett år i anspråk.

— Vi räknar med att hinna med 132 vagnar i den första fasen och det antalet utgör 45 procent av alla de vagnar som i dag saknar utbyggd wifi, säger Jan Kyrk. Och det tar ett halvår i anspråk.

Beslutet som nu har fattats omfattar dock bara 77 procent av den totala depån med vagnar.

Om jag har lite tid över så kan jag eventuellt titta på en hockeymatch.

— Därefter får vi ta ett nytt beslut om hur vi ska göra med de 23 procent av vagnarna som återstår. Det är inte säkert att alla de återstående vagnarna blir kvar i trafik.

Men blir de det så ska det in wifi även i dem?

— Det är målet, nickar Jan Kyrk.

Någon prislapp på hela projektet finns inte. Men Jan Kyrk garanterar att inga resenärer i slutändan ska bli obehagligt överraskade i form av höjda biljettpriser.

På SJ står man just nu inför en ganska avancerad logistisk utmaning.

— Det är vi vana vid, det ska inte vara några bekymmer.

Ingen negativ kritik i samband med sommarens tester kom fram, inga klagomål på folk som tittat för mycket på våldsam action med högtalare som skrålar?

— Nejnej, det är inte så folk tittar. Alla som har internet har ju hörlurar eller hörsnäckor.

Inget ska skilja gamla och nya vagnar

De äldsta tågen som SJ kör med är lok och vagnar från 1980-talet. De är dock ombyggda och ska ha lika bekväma stolar och faciliteter som de nyare modellerna.

Bristen med de äldre tågen är att de saknar uppkopplingsmöjligheter, men det ska ändras inom det närmaste året.

Jan Kyrk vill redan i dag likna avdelningarna där folk är uppkopplade mot internet vid de tysta avdelningarna på tågen. Han åker själv mellan tre och fyra timmar varje dag och uppskattar att kunna jobba under den tiden.

— Om jag har lite tid över så kan jag eventuellt titta på en hockeymatch.

Men inte ens om Linköpings hockeylag skulle göra mål så skulle affärsområdeschefen drömma om att störa sina medpassagerare.

— Om ni ser någon som plötsligt sträcker ena armen rakt upp i luften i en kupé så är det kanske jag. Men inget väsen, jag lovar.

Fler pendlarröster här!

Läs också

( 2 st )

Läs mer om dessa ämnen

SJSörmlandITJärnvägWEBB_TV
Relaterat