– Tävlingen kommer att skörda bilar, sa Martin Hagman från Rimbo på fredagskvällen.

Martin fick rätt, inte bara han utan 37 ekipage till fick bryta av olika anledningar.

Striden och shoven var total i de flesta klasser, i den otrimmade för tvåhjulsdrivna bilar kom Eskilstuna MK:s Robert Andersson med Carl Gustaf Karlsson till start i SM-ledning i sin Peugeot. Robert som verkligen bara koncentrerat sig på SM-serien i år har kört gudomligt hela säsongen och Linköping blev inget undantag. Även om Albin Nordh från Ydre pressade och tog över ledningen i tävlingen vid något tillfälle så svarade Robert upp på bästa sätt. Vid middagstid på lördagen löpte det rejält för Robert som låg topp tio totalt.

Artikelbild

| Co-driver Carl Gustaf Karlsson och Robert Andersson i samspråk vid servicen på fredagskvällen.

– Nu har vi tillbaka känslan, vi börjar dansa med bilen och när vi gick över mållinjen har man gåshud över hela kroppen, sa Robert med några sträckor kvar.

Det var en strid på tiondelen hela tiden men Albin Nordh, det största hotet om poängen, slog sönder ett bakhjul på sträcka sju och fick tyvärr bryta. Det gjorde att Robert fick lite andrum.

– Det blev lite taktikkörning även om det inte ser ut som det, men det här är stort för oss, säger Robert som laddar för guld till finalen i Karlskrona i slutet av månaden.

I den trimmade fyrhjulsdrivna klassen kom striden att stå mellan Patrik Flodin från Ilsbo och Johan Kristoffersson från Arvika. Johan som verkligen ville ha en SM-titel på sitt CV får vackert vänta. Flodin visade vem som är starkast när det gäller att vara rallyförare i Sverige just nu i sin Skoda Fabia R5.

Artikelbild

| Eskilstuna MK:s Per Göthberg med Robert Eriksson vid noterna på Linköpings trånga stadssträcka.

– Jag har haft ont i magen i tre veckor inför Linköping men nu känns det fantastiskt, säger Patrik efter att ha blivit klar svensk mästare 2019.

Den andra raka titeln då han i fjol tog hem den tvåhjulsdrivna klassen.

Artikelbild

| Robert Andersson skruvar på bilen.

I samma klass kom Per Göthberg med Robert Eriksson till start i sin Ford Fiesta R5, Per som hade lite funderingar innan start efter Eskilstunas EMK-Kannan då växellådan inte var hundraprocentig.

Tiderna Per och Robert presterade var bra, bilen höll och man lyckades plocka ett antal placeringar och var uppe på en tredjeplats som bäst men fick till slut nöja sig med en femte i mål.

– Det blev punktering på näst sista sträckan, en avslagen ventilkägla, säger Per som tappade värdefull tid och ett par placeringar på detta.

SMK Nyköpings Christoffer Haglund med Jens Jakobsson vid noterna blev sexa.

Finalen i rally-SM går i Karlshamn 27-28 september och väntas bli ett fint avslut på en tuff och tät säsong.