Kris i formel 1: "Alla har blivit fartblinda"

VÀrldsekonomin har tvÀrbromsat i coronapandemins spÄr. SÄ Àven formel 1-sporten. DÄ höjs röster för att fÄ till en sundare ekonomi.
–Man mĂ„ste stĂ€da upp i finanserna, för i dag kostar det 4,5 miljarder kronor att bli vĂ€rldsmĂ€stare, sĂ€ger racingkommentatorn Janne Blomqvist.

McLaren-chefen Andreas Seidl hoppas att stallets förare Carlos Sainz (bilden) och Lando Norris ska fÄ bÀttre förutsÀttningar att lyckas om budgettaket sÀnks i formel 1. Arkivbild.

McLaren-chefen Andreas Seidl hoppas att stallets förare Carlos Sainz (bilden) och Lando Norris ska fÄ bÀttre förutsÀttningar att lyckas om budgettaket sÀnks i formel 1. Arkivbild.

Foto: Joan Monfort

Sport2020-04-20 05:15

Formel 1-stallet McLarens chef Andreas Seidl sÀger i en videokonferens, enligt Reuters, att coronapandemin kan bli ett uppvaknande för racingsportens kungaklass, som han tycker Àr ekonomiskt ohÀlsosam.

– Det finns en stor risk att vi förlorar flera team under krisen. Nu har vi nĂ„tt en punkt dĂ„ vi behöver göra stora förĂ€ndringar. Och det genast, sĂ€ger Seidl.

Blomqvist, som kommenterar formel 1 i Viasat, hÄller med Seidl om att det Àr dags att göra formel 1 finansiellt hÀlsosammare. Men förklarar ocksÄ att det finns fler bottnar i stallchefens utspel.

– McLarens uttalade ambition Ă€r att nĂ€rma sig de tre stora – Mercedes, Ferrari och Red Bull. För att kunna göra det krĂ€vs det att de har lika stora ekonomiska resurser. SĂ„ nu ser McLaren sin chans att hĂ€mta in försprĂ„nget som de stora teamen har nĂ€r man börjat diskutera, ja till och med infört ett budgettak pĂ„ 175 miljoner dollar (motsvarande cirka 1,75 miljarder kronor), sĂ€ger Blomqvist.

– Och Seidl har rĂ€tt, nu Ă€r ett gyllene tillfĂ€lle att börja om frĂ„n början.

Het potatis

Mercedes har vunnit VM de sex senaste Ären (Lewis Hamilton fem gÄnger, Nico Rosberg en gÄng), vilket kostat stallet mellan 4 och 4,5 miljarder kronor per titel, enligt Blomqvist.

– Det Ă€r vĂ€ldigt mycket mer Ă€n 1,75 miljarder som budgettaket Ă€r pĂ„. Men dĂ„ inkluderar det Ă€ven pengar för marknadsföring, förarlöner och andra löner som inte ingĂ„r i budgettaket, sĂ€ger han.

McLarens stallchef Seidl vill fÄ ner budgettaket Ànnu mer, ner mot motsvarande 1 miljard kronor, för att alla stallen ska hamna pÄ ungefÀr samma nivÄ.

– Budgettak har tidigare varit en het potatis för de stora teamen vill inte ge upp nĂ„gra konkurrensfördelar som man har i och med en större budget, sĂ€ger Blomqvist, som Ă€ndĂ„ tror att det nu gĂ„r att komma överens om ett Ă€nnu lĂ€gre budgettak.

– Ja, det tror jag. Det senaste som jag hörde var att man kommer att komma överens om cirka 145 miljoner dollar det första Ă„ret och sĂ€nka till 130 miljoner dollar Ă„r tvĂ„. Och sen fĂ„r man se vart det tar vĂ€gen. Inget Ă€r beslutat men förhandlingslĂ€get Ă€r utmĂ€rkt. Alla Ă€r anstrĂ€ngda, alla stĂ„r med ryggen mot vĂ€ggen och Ă€r det nĂ„gon gĂ„ng man ska fĂ„ till en förĂ€ndring sĂ„ Ă€r det nu.

Rika har blivit rikare

Men Àven om budgettaket sÀnks tror inte Blomqvist att det rÀcker för att fÄ helt lika förutsÀttningar för de tio formel 1-stallen.

– Inkomsterna frĂ„n sporten har varit sĂ„ ojĂ€mnt fördelade vilket inneburit att de redan rika har blivit Ă€nnu rikare och de fattiga blivit Ă€nnu fattigare. Det Ă€r fel. Sen ska förstĂ„s ett bra team premieras för det och fĂ„ lite mer pengar. Men det mĂ„ste bli en jĂ€mnare fördelning, för dĂ„ kan vi fĂ„ en jĂ€mnare sport rent generellt, sĂ€ger han.

– Sen Ă€r det inte acceptabelt att det ska kosta 4-4,5 miljarder kronor för att vinna. Det Ă€r orimligt mycket pengar. Alla har blivit fartblinda, det har inte funnits nĂ„gra spĂ€rrar. Men det Ă€r de spĂ€rrarna som man nu har möjlighet att stoppa dit.

Planen: start i juli

Liksom övriga idrottsvÀrlden stÄr racingsporten still just nu. Och precis som alla andra idrotter vill inte formel 1 nÄgot hellre Àn att fÄ igÄng tÀvlandet.

– Det Ă€r livsnödvĂ€ndigt eftersom sporten just nu inte genererar nĂ„gra pengar. Formel 1 Ă€r beredd att köra publikfria evenemang till att börja med eftersom merparten av intĂ€kterna kommer frĂ„n tv-avtalen.

Nio tĂ€vlingar har hittills stĂ€llts in eller skjutits upp. Planen Ă€r att sĂ€tta igĂ„ng i Österrike den 3 juli, sĂ€ger Blomqvist, och kanske köra tvĂ„, tre lopp pĂ„ samma bana för att fĂ„ ihop nĂ„gra deltĂ€vlingar. FĂ„r man inte ihop tillrĂ€ckligt mĂ„nga lopp kan tv-bolagen krĂ€va att fĂ„ rabatt pĂ„ sina avtal.

Fakta: Formel 1

Stallen och dess förare 2020:

Mercedes: Lewis Hamilton, Storbritannien, och Valtteri Bottas, Finland.

Haas: Romain Grosjean, Frankrike och Kevin Magnussen, Danmark.

McLaren: Carlos Sainz, Spanien, och Lando Norris, Storbritannien.

Alfa Romeo: Kimi RÀikkönen, Finland, och Antonio Giovinazzi, Italien.

Red Bull: Max Verstappen, NederlÀnderna, och Alexander Albon, Thailand.

Renault: Daniel Ricciardo, Australien och Esteban Ocon, Frankrike.

Ferrari: Sebastian Vettel, Tyskland, och Charles Leclerc, Monaco.

Alpha Tauri: Pierre Gasly, Frankrike, och Daniil Kvyat, Ryssland.

Williams: George Russell, Storbritannien, och Nicholas Latifi, Kanada.

Racing Point: Sergio Perez, Mexiko, och Lance Stroll, Kanada.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!