Formel 1-stallet McLarens chef Andreas Seidl sÀger i en videokonferens, enligt Reuters, att coronapandemin kan bli ett uppvaknande för racingsportens kungaklass, som han tycker Àr ekonomiskt ohÀlsosam.
ââDet finns en stor risk att vi förlorar flera team under krisen. Nu har vi nĂ„tt en punkt dĂ„ vi behöver göra stora förĂ€ndringar. Och det genast, sĂ€ger Seidl.
Blomqvist, som kommenterar formel 1 i Viasat, hÄller med Seidl om att det Àr dags att göra formel 1 finansiellt hÀlsosammare. Men förklarar ocksÄ att det finns fler bottnar i stallchefens utspel.
ââMcLarens uttalade ambition Ă€r att nĂ€rma sig de tre stora â Mercedes, Ferrari och Red Bull. För att kunna göra det krĂ€vs det att de har lika stora ekonomiska resurser. SĂ„ nu ser McLaren sin chans att hĂ€mta in försprĂ„nget som de stora teamen har nĂ€r man börjat diskutera, ja till och med infört ett budgettak pĂ„ 175 miljoner dollar (motsvarande cirka 1,75 miljarder kronor), sĂ€ger Blomqvist.
ââOch Seidl har rĂ€tt, nu Ă€r ett gyllene tillfĂ€lle att börja om frĂ„n början.
Het potatis
Mercedes har vunnit VM de sex senaste Ären (Lewis Hamilton fem gÄnger, Nico Rosberg en gÄng), vilket kostat stallet mellan 4 och 4,5 miljarder kronor per titel, enligt Blomqvist.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt mycket mer Ă€n 1,75 miljarder som budgettaket Ă€r pĂ„. Men dĂ„ inkluderar det Ă€ven pengar för marknadsföring, förarlöner och andra löner som inte ingĂ„r i budgettaket, sĂ€ger han.
McLarens stallchef Seidl vill fÄ ner budgettaket Ànnu mer, ner mot motsvarande 1 miljard kronor, för att alla stallen ska hamna pÄ ungefÀr samma nivÄ.
ââBudgettak har tidigare varit en het potatis för de stora teamen vill inte ge upp nĂ„gra konkurrensfördelar som man har i och med en större budget, sĂ€ger Blomqvist, som Ă€ndĂ„ tror att det nu gĂ„r att komma överens om ett Ă€nnu lĂ€gre budgettak.
ââJa, det tror jag. Det senaste som jag hörde var att man kommer att komma överens om cirka 145 miljoner dollar det första Ă„ret och sĂ€nka till 130 miljoner dollar Ă„r tvĂ„. Och sen fĂ„r man se vart det tar vĂ€gen. Inget Ă€r beslutat men förhandlingslĂ€get Ă€r utmĂ€rkt. Alla Ă€r anstrĂ€ngda, alla stĂ„r med ryggen mot vĂ€ggen och Ă€r det nĂ„gon gĂ„ng man ska fĂ„ till en förĂ€ndring sĂ„ Ă€r det nu.
Rika har blivit rikare
Men Àven om budgettaket sÀnks tror inte Blomqvist att det rÀcker för att fÄ helt lika förutsÀttningar för de tio formel 1-stallen.
ââInkomsterna frĂ„n sporten har varit sĂ„ ojĂ€mnt fördelade vilket inneburit att de redan rika har blivit Ă€nnu rikare och de fattiga blivit Ă€nnu fattigare. Det Ă€r fel. Sen ska förstĂ„s ett bra team premieras för det och fĂ„ lite mer pengar. Men det mĂ„ste bli en jĂ€mnare fördelning, för dĂ„ kan vi fĂ„ en jĂ€mnare sport rent generellt, sĂ€ger han.
ââSen Ă€r det inte acceptabelt att det ska kosta 4-4,5 miljarder kronor för att vinna. Det Ă€r orimligt mycket pengar. Alla har blivit fartblinda, det har inte funnits nĂ„gra spĂ€rrar. Men det Ă€r de spĂ€rrarna som man nu har möjlighet att stoppa dit.
Planen: start i juli
Liksom övriga idrottsvÀrlden stÄr racingsporten still just nu. Och precis som alla andra idrotter vill inte formel 1 nÄgot hellre Àn att fÄ igÄng tÀvlandet.
ââDet Ă€r livsnödvĂ€ndigt eftersom sporten just nu inte genererar nĂ„gra pengar. Formel 1 Ă€r beredd att köra publikfria evenemang till att börja med eftersom merparten av intĂ€kterna kommer frĂ„n tv-avtalen.
Nio tĂ€vlingar har hittills stĂ€llts in eller skjutits upp. Planen Ă€r att sĂ€tta igĂ„ng i Ăsterrike den 3 juli, sĂ€ger Blomqvist, och kanske köra tvĂ„, tre lopp pĂ„ samma bana för att fĂ„ ihop nĂ„gra deltĂ€vlingar. FĂ„r man inte ihop tillrĂ€ckligt mĂ„nga lopp kan tv-bolagen krĂ€va att fĂ„ rabatt pĂ„ sina avtal.