Ifjol kördes bilen av den finske VM-stjärnan Jari-Matti Latvala. Nu rullar samma frustande Ford Fiesta RS WRC in på grusplanen mitt ute i den sörmländska skogen.
- Ska du skriva om det här som helvetesturen nu, frågar Pontus Tidemand på sin genuina värmländska och spricker upp i ett stort leende.
Han säger det till en lokaltidningsreporter som sitter i passagerarsätet och som precis har upplevt ett av sina mest hisnande uppdrag som journalist. Men vi tar det väl från början.
Ingemar Svensson från Flen bestämde sig i år för att göra en satsning på rally-SM. En stor satsning. Bilen håller världsklass och bakom sig har Ingemar Svensson ett team bestående av mekaniker från den egna bilverkstaden i Flen samt den brittiske teknikern Andy Larkins med 22 års erfarenhet från rallyns VM-cirkus. När det dags att se vad bilen går för på en avstängd grusväg nära Stäringe gård mellan Flen och Nyköping var även den regerande svenska mästaren i otrimmat 4WD, Pontus Tidemand, på plats. Och Eskilstuna-Kuriren förstås.
- Jag känner Ingemar lite sedan tidigare. Först och främst ska jag ge honom feedback, men så är det även bra för mig att få köra. Det är kul för sporten att det kommer en sån här bil till Sverige och det är den häftigaste bil jag har kört, säger Pontus Tidemand som i år kör klassen trimmat 4WD och vunnit de två första SM-deltävlingarna.
Efter vad som kändes som en evighet av tester var det så dags. Notläsaren Niklas Edvardsson klev ur passagerarsätet och gjorde plats för en inte allt för kavat lokaltidningsreporter.
Man brukar säga att en humla inte ska kunna flyga men gör det ändå. Vissa saker ska helt enkelt inte vara möjliga. Att färdas i 185 kilometer i timmen på en smal, kurvig och kuperad grusväg utan att i första svängen hamna i diket är en sådan sak. Det hela var overkligt och kanske var det därför jag glömde bort att vara livrädd. Jag blev i stället som ett barn på Gröna Lund.