• PT:n Erika Karlsson peppar Helena att ta i när hon lyfter traktordäck och springer i backar.Foto: Mikael Andersson
  • Helena Hallberg bryr sig inte om tider på de olika klassikerloppen. Själva grejen med att delta är egentligen vägen dit med all träning. Som här i Vilsta där hon kör bootcamp två gånger i veckan.Foto: Mikael Andersson
  • Helena Hallberg med sina tre medaljer från Lidingöloppet i september.
1/

"Jag behöver mål att jobba mot"

Dagsform
annons

Många har fullt sjå med att genomföra utmaningen En svensk klassiker som består av fyra olika grenar. Men för Helena Hallberg räcker det inte. Hennes mål är att göra tolv klassikerlopp under ett och samma år.– Jag behöver mål att jobba mot.

Det kom ett mejl till redaktionen. "Jag är en 30-årig glad och nattarbetande sjuksköterska med stort intresse för motion. Jag har bestämt mig för att under ett och samma år genomföra de tre klassikerna samtidigt: Tjejklassikern, Halvklassikern och En svensk klassiker."

Avsändaren hette Helena Hallberg och jobbade med cancerpatienter på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

– För mig har träningen blivit ett sätt att slappna av, stressa ner efter jobbet och samla tankarna, säger hon när vi träffas.

Att genomföra tre klassiker på ett år innebär att Helena i varje gren (löpning, skidåkning, simning och cykling) måste köra tre olika distanser, ofta under samma helg. Hennes första bragd var nu i september då hon ägnade två dagar åt Lidingöloppet (15, 10 och 30 km terränglöpning).

– Jag hade lite ont i knät under sista rundan, men det gick bra.

Det låter som ett riktigt idiotprojekt med tolv klassikerlopp på ett år?

– Ha ha, det är många som säger det. Men jag har gjort alla klassiker var för sig tidigare och kände att jag ville utveckla mig. Tyckte jag kunde köra alla tre lopp när jag ändå var på plats.

– Grejen är den att jag vill ha något att se fram emot. Det är så roligt med all förberedelse och stämningen på loppen där både elit och motionärer kör tillsammans.

Planeringen inför loppen och träningen innan är viktigast. När hon väl är i mål känner hon ofta en tomhet.

– Jag skulle önska att jag vore bättre på att fira något jag klarat av, i stället är det roligare att planera och se framåt.

Man kan tro att Helena lägger oerhört mycket tid på träning, men där tar man fel.

Tre gånger i veckan kör hon ett ordentligt pass och varvar då löpning med bootcamp i Vilsta tillsammans med sin PT Erika Karlsson och ett gäng träningsfrälsta. Helena utgår från ett träningsschema och kostupplägg signerade Carola Ranmo.

– Eftersom jag jobbar natt är det viktigt att äta rätt. Jag har till exempel lärt mig att äta mer och att det är bättre att äta flera nyttiga mellanmål under natten i stället för ett stort mål.

Löpning och simning är den här tjejens bästa grenar.

Sämst är hon på skidåkning och cykling – för de är så dryga och har så långa sträckor.

– Sedan är det ju svårt också att träna till Vasaloppet utan snö. Med cyklingen har jag gjort det lite svårt för mig. Vätternrundan krockat ju med Å-loppet i tid så efter att jag cyklat hela natten runt Vättern har jag åkt direkt till Eskilstuna och sprungit Å-loppet samma dag.

Helenas driv ligger i att se hur mycket hon klarar av.

– Jag är inte snabbast eller starkas i någon gren men jag kan vara envis. Hittills har jag aldrig brutit ett lopp.

Hon säger att hon inte bryr sig om tider. Att ta sig runt är själva grejen, men framför allt är vägen dit med all träning själva målet.

Helenas man Rickard är hårt prövad, skojar hon. Han tycker att det stundtals blir för mycket fokus på träning och lopp.

– Förra året skulle vi gifta oss men det var svårt att hitta lämpligt datum, jag ville ju inte halta fram i altargången på grund av något lopp. Vi enades om 6 september för det var två veckor före Lidingöloppet och två veckor efter Midnattsloppet.

Vad säger kollegorna på jobbet?

– De tycker jag är tokig, ha ha. Men de följde mig i alla fall på nätet när jag körde Vätternrundan en hel natt.

Vad blir din nästa utmaning efter de här tre klassikerna?

– Sista klassikerloppen är ju avklarade redan i början på sommaren ... Efter det skulle jag vilja göra en Ironman i Kalmar. Eller springa Ultravasan på nio mil. Vi får se.

susanne.redebo@ekuriren.se

016-15 62 46

Många har fullt sjå med att genomföra utmaningen En svensk klassiker som består av fyra olika grenar. Men för Helena Hallberg räcker det inte. Hennes mål är att göra tolv klassikerlopp under ett och samma år. – Jag behöver mål att jobba mot.

Helena Hallberg

Ålder: 30 år

Gör: Nattarbetande ­sjuksköterska på Mälar­sjukhuset.

Familj: Maken Rickard. "Han golfar mest. Men jag tvingade honom att springa Tjurruset i år."

Intressen: Träning, golf och att teckna.

Bästa klassikerminnet: "När jag gjorde min första Tjejklassiker 2009 tillsammans med fyra tjejer. Vi blev ett sammansvetsat gäng." Det är Helenas mamma Ann-Sofi Hallberg som lockat in Helena i klassikercirkusen. Dotterns mål var till att börja med att slå ­mammas tider.

Tips till dig som vill genomföra en klassiker

Samla ihop ett gäng – det är roligare om man är flera som planerar för klassikern och peppar varann.

Se det inte som en press utan som en rolig utmaning.

Leta upp något träningsprogram på nätet och följ det.

Ta det lugnt så du inte blir skadad. Och blir du sjuk – börja inte träna för tidigt utan lyssna på kroppen.

Klassikerloppen

En svensk klassiker

Engelbrektsloppet 60 km alt Vasaloppet/Öppet spår 90 km skidor

Vätternrundan 300 km cykel

Vansbrosimningen 3 km simning

Lidingöloppet 30 km löpning

Tjejklassikern

Kristinaloppet 30 km alt ­Tjejvasan/Kortvasan 30 km skidor

Tjejvättern 100 km cykel

Vansbro Tjejsim 1 km simning

Lidingö Tjejlopp 10 km löpning

Halvklassikern

Engelbrektshalvan 30 km alt Halvvasan 45 km skidor

Halvvättern 150 km cykel

Vansbro halvsim 1,5 km simning

Lidingö 15 km löpning

annons

Mest delat denna vecka