I och med att dubben kunde tryckas rakt in i däcket så kunde de gå rakt genom innerslangen.
Men dagens dubbar har så mycket förstärkning från alla håll och kanter att de inte lossar.
‒De har kommit förbi barnsjukdomarna, säger Jens Granberg på Cykelcenter i Eskilstuna, som anser att dubbdäck är en billig livförsäkring oavsett vilken prisklass du väljer.
Kostnaderna för dubbade däck ligger mellan 399 och 699 kronor och har en ungefärlig livslängd på mellan tre och fem år.
Prisskillnaden handlar om hur mycket dubb du vill ha. Önskas strax över 100 per däck eller dubbelt så många? Önskas dubbdäck både fram- och bakhjul?
‒Det beror helt på vilken slags körstil du har, hur tung du är, men jag rekommenderar alltid dubbdäck både fram och bak, säger Jens.
Men det finns fler faktorer att väga in:
‒Det beror på vilken gummiblandning du vill ha, ska det vara förstärkt med kevlar eller inte, säger Kenneth Westerberg på City cykel.
Alla cykelhandlare märker av en viss ökning av lagningar av punkterade däck. Trots att färre cyklar vintertid än sommartid. Alla rekommenderar alla vintercyklister att skaffa sig förstärkta däck under vintertiden.
‒I den bästa av världar slipper vi helt detta med att laga punkteringar, säger Jens Granberg.
‒Det låter kanske som om jag talar emot mig själv här. Men jag skulle mycket hellre se att alla cyklister investerade de 150 kronor som en punktering kostar att laga på någonting som gör hennes eller hans cykel trafiksäkrare - ett bra ljus, en säker hjälm eller ett lika säkert lås.
Jens berättar att ett punkterat bakdäck i regel betyder att man förutom själva punkteringen måste dra till ekrar som sitter lösa, spänna kedjan och kanske olja upp den, och så se över och kanske även justera växlarna.