Fråga: Hej! Min mamma, som börjar bli lite till åren, har nyligen köpt en ganska dyr funktionsjacka. Efter två veckor gick den sönder i sömmarna.
Mamma hade dock inte sparat kvittot med motiveringen att ”en så dyr jacka borde ju hålla”. Nu hade hon sån tur att hon köpt från en större sportkedja. Trots att jackan var slut där hon köpt den så fick hon ett tillgodokvitto så att hon kunde köpa den i en annan av deras butiker.
Men jag blev lite fundersam på vad som gäller egentligen? Och hur länge ska man spara ett kvitto?
/Erika
Svar: Hej Erika! Det är bäst att spara kvittot under hela reklamationstiden, det vill säga tre år.
Det är dock inte alltid nödvändigt med kvittot om du på annat sätt kan bevisa att du köpt varan i den specifika affären vid en tidpunkt. Det kan vara genom ett kontoutdrag eller att du är medlem i en kundklubb som registrerar dina köp.
Jag tolkar det som att butiken accepterade din mammas klagomål när de gav henne ett tillgodokvitto. Vid reklamation har du som kund rätt till att företaget lagar varan eller byter ut den mot en likadan. Om det inte är möjligt kan de göra ett prisavdrag som motsvarar felet eller häva köpet. Vid hävning ska du få dina pengar tillbaka och behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.