Vid rusningstid är det många gator som korkas igen i Eskilstuna med långa köer som följd. Genom att ändra utformningen av vissa rondeller, eller cirkulationsplatser som det egentligen heter, skulle trafiken kunna flyta smidigare. Det menar i alla fall Liberalerna som förde fram tre yrkanden i en motion till kommunfullmäktige i februari. Det handlar om att det ska finnas fler rondeller med separata körfält för högersvängar; att – där det är möjligt – skapa två körfält där det i dag bara finns ett, samt att flytta övergångsställen längre bort från rondellerna.
– Det är förslag som knappt behöver kosta något alls, sa gruppledaren Stefan Krstic (L) i en intervju med tidningen för en tid sedan.
Ärendet var uppe på stadsbyggnadsnämndens bord vid sammanträdet i september. Inför beslutet hade tjänstemännen på förvaltningen föreslagit att motionen skulle avslås. Man pekade bland annat på att de föreslagna åtgärderna inte var genomförbara med hänsyn till andra intressen och utrymmeskrav. Att öka antalet körfält i rondeller ökar riskerna för oskyddade trafikanter. Dessa löper också större risk om övergångsställen och cykelpassager flyttas eftersom fordonens hastighet hinner bli högre.
Men politikerna i nämnden ville annorlunda och gick delvis emot tjänstemannaförslaget.
– Stadsbyggnadsförvaltningen har sedan tidigare ett uppdrag att utreda trafikflödena i staden. Nu beslutade vi att de ska lyfta in motionens två första punkter i den pågående utredningen, som ska vara klar under senhösten. Däremot avslog vi förslaget att flytta övergångsställen längre bort från rondellerna. Det vet vi redan att det inte är bra eftersom det skulle innebära större risker för oskyddade trafikanter, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).