En avslappnad Nisse Sandström inleder torsdagskvÀllens konsert med att sÀga:
â Det Ă€r faktiskt 57 Ă„r sedan Erik och jag spelade tillsammans första gĂ„ngen, och nu i kvĂ€ll fĂ„r vi för första gĂ„ngen spela tillsammans med de hĂ€r duktiga ynglingarna. Sandström understryker sitt uttalande med en svepande gest mot de tvĂ„ yngre medmusikanterna och fortsĂ€tter:
â Jag tycker att vi börjar med en blues. Vad sĂ€gs om Charlie Parkers âBillieâs bounceâ? Och sĂ„ Ă€r konserten i gĂ„ng i den gamla, anrika vĂ€rdshusbyggnaden i Malmköping.
KlubbatmosfÀren Àr redan pÄ plats och det svÀnger gott om bandet. Tungt driv pÄ ride-cymbalen lÀnkar till en stadig walking-bas. Det kompetenta kompet blir en trygg utgÄngspunkt för tenoristen Sandströms logiskt melodiska solospel, ett solospel som hÀmtar influenser frÄn giganter som Sonny Rollins och Dexter Gordon. Andreas Kallunki balanserar effektivt melodi mot ackordspel pÄ sin gitarr och imponerar stort, sÀrskilt som det alldeles purfÀrska bandet haft minimal chans att repetera inför konserten.
Den lĂ€ttsamma hĂ„llningen med lite av jam-karaktĂ€r smittar av sig pĂ„ publiken. Solona applĂ„deras livligt och Sandström tackar allra ödmjukast för uppskattningen. Ett knippe vĂ€lkĂ€nda jazzstandards rullas ut, lĂ„tar som Mulligans âLine for Lyonsâ, Gershwins âSummertimeâ, Rodgers âHave you met Miss Jonesâ m fl. Rollins rytmiskt lite knepiga âAireginâ spelas i ett rejĂ€lt upptempo och bjuder pĂ„ sköna solon. Den sjunde konserten inom ramen för WĂ€rdshusJazzen i Malmköping blev en formidabel succĂ© inför fullsatt salong och tvĂ„ extranummer krĂ€vdes innan publiken till slut nöjde sig till tonerna av Sandströms egen âNisseâs slow bluesâ