11 juni 2017 testades Laguta positivt för Meldonium i samband med en seriematch i Polen. Nyheten slog ned som en bomb i speedwayvärlden, inte minst hos Smederna där Grigorij var en av de största stjärnorna och en stor publikfavorit.
Det hela slutade med att han blev avstängd i två år.
Nu är Laguta på väg tillbaka. Han har redan presenterats som förare i sin tidigare polska klubb Rybnik och chansen är stor att han drar på sig smedvästen igen framåt sommaren. Men att Laguta ska vara klar redan förnekar Eriksson som svarar så här om påståendet.
– Jaså (ha, ha, ha). Det är mer än vad jag vet i så fall. Att han redan skulle vara klar för att köra här har jag svårt att tro. I så fall har ingen sagt det till mig.
Så du garanterar att Laguta inte kör för Smederna i år?
– Nej, det gör jag inte, det finns ju transferfönster. Först och främst får vi vänta tills hans dopningsavstängning gått ut. Det är steg ett men jag utesluter ingenting. Sedan måste han komma i gång och träna men han är ju redan klar för sin polska klubb. Han är ruggigt sugen på att köra speedway och jag blir inte förvånad om han kommer tillbaka bättre än någonsin.
Men det är alltså ingen i klubben som pratat framtid med Laguta?
– Han har bara sagt att han vill köra för oss. Han gratulerade till SM-guldet och sa det. Jag tror han vill ge något tillbaka efter det han ställde till med. Vi har full trupp och kan tidigast göra något i första transferfönstret efter omgång fyra, säger Jerker Eriksson och fortsätter:
– Han kan vara intressant. Sedan är det långt ifrån bara upp till mig med tanke på att han varit avstängd för dopning. I så fall får man kolla på hur klubben ställer sig till det. Han har avtjänat sitt straff så det är inga konstigheter för mig personligen, jag har inget problem med det. Det finns många speedwayförare som varit avstängda både för det ena och det andra. Dopning är oacceptabelt, absolut. Men har man avstjänat sitt staff får man lägga det bakom sig.
Enligt Svemos snittlista för den föregående säsongen får Laguta 1,548 i ingångssnitt.
Om så är fallet skulle det gå att få in Fredrik Lindgren (snitt 2,218), Michael Jepsen Jensen (1,848), Przemyslaw Pawlicki (1,472), Andzejs Lebedevs (1,341) och Laguta samtidigt med exempelvis Grzegorz Zengota (1,146) och Alexander Woentin (0,500) som reservpar.
Flera andra alternativ finns också att bolla med. Som om lagledningen exempelvis vill köra med Pontus Aspgren (1,355) och/eller Linus Eklöf (0,919).