Det är en extrem Seat Ibiza kit car som ska ta honom genom hela SM-serien. För satsningen är finansierad och på allvar.
— 40-årskris som jag sa till frugan när jag skulle köpa bilen, säger Per och skrattar innan han fortsätter:
— Jag räknar med att köra alla deltävlingar. Målsättningen är att få åka så mycket som möjligt så att farten kommer. Jag är övertygad om att möjligheten finns att vara med i toppen, dock inte på en gång.
Bilen – som byggdes av Seatfabriken till VM i mitten av nittiotalet, hämtade Göthberg och en mekaniker i Österrike för ett år sedan.
— Det är faktiskt den första bilen jag köpt färdig. Annars har det blivit en hel del byggande i garaget, säger EMK-föraren som kör i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen med en pålitlig kille vid sin sida.
— Roligast av allt är att när det gick som bäst med den gamla Seaten åkte Calle Svennestam med mig som kartläsare och nu gör han det igen.
Varför gör du det här?
— Satsningen på SM nu är faktiskt 40-årshistorien...första gången när jag såg en Seat Ibiza kit car sa jag att jag någon gång ville köra en sådan. Det är i alla fall 15 år sedan, säger Per.
— Jag har alltid drömt om att ställa upp i SM med rätt material men har aldrig haft det. Den här bilen borde vara tillräckligt potent för att hänga med. Men mycket träning krävs, det finns de som har sträckor där man kan hyra in sig och träna legalt.
De senaste åren har Göthberg kört rally i veteranklassen med sin Porsche 911. Fyra Midnattssolsrallyn har det bland annat blivit.
— Meningen är att jag ska köra det i sommar också.
Per inledde karriären för Eskilstuna MK i april 1993 när han åkte en tävling tillsammans med kompisen Robert Eriksson (kartläsare då som nu är en duktig förare).
— Jag har kört alla år utom 1997, då jag byggde den Golf jag hade då, även om det vissa år bara blev någon enstaka tävling.
Göthberg är noga med att lyfta fram fyra killar som gör att han kan genomföra sin dröm. Mekanikerna Stefan Karlsson, Peter Ling, Stig Måård och Hans Torstensson.
— De som inbillar sig att det går att köra rally utan bra mekaniker har missuppfattat sporten.
— En annan sak är sponsorer, det är många som trott på mig och gjort det här möjligt. Min fru är den största sponsorn genom alla år och nu även min sjuårige son. Mamma och pappa är fortfarande de största supportrarna och utan dom och Roberts föräldrar, Kjell och Britt-Marie, hade jag inte kört rally, säger Per som är rejält laddad för SM-premiären i Östersund.