Insatsen i East Sweden Rally, som tävlingen heter, var åter ett kvitto på Rudengrens kapacitet.
Men det krånglade en del inledningsvis.
Ett membran som styr bilens turbotryck läckte lite under de inledande sträckorna på fredagen och lördagen. Men när mekanikerna fick ordning på problemet gick det snabbt – ruggigt snabbt.
– Det blev riktigt bra fart och vi var sträcksnabbast på sjunde. Då blev jag ju eld och lågor, säger Johan som åkte på en punktering på sista sträckan.
– Alla andra i klassen gjorde också "dumheter" så det spelade ingen roll.
Rudengren, som kör för Eskilstuna MK, slutade tvåa i klassen och befäster därmed sin tredjeplats totalt.
– Det som verkligen gladde oss var att vi blev snabbast på en sträcka, det har jag nog aldrig varit förut. Det är lite respekt.
– Och viktigt är att jag fått känslan och kan åka snabbt.
SM-ledaren Jerker Axelsson köpte så sent som i onsdags Rudengrens gamla bil. Axelsson gled ner i ett dike på sista sträckan och kom inte upp. Totaltvåan Mats Jonsson vann klassen.
Rudengrens klubbkompis Robert Eriksson gjorde sitt bästa resultat hittills i år och slutade på åttonde plats i trimmat tvåhjulsdrivet. Stefan Hanhela, också han EMK, blev tolva i samma klass. Dessvärre tvingades Per Göthberg bryta med motorproblem redan efter andrasträckan.
I början av oktober arrangerar Uppsala årets sista SM-detävling.
Förhoppningsvis med nya fina Eskilstunainsatser då.