Det kan vara svårt att veta hur mycket kläder man ska ha på sig när man ska ut i joggingspåret under vintermånaderna. Hur mycket kläder vi behöver är individuellt och en del tar på sig handskar och mössa så fort temperaturen kryper under tio plusgrader – andra inte. Därför är det viktigt att du testar dig fram och väljer det som passar bäst för dig.

Förre långdistanslöparen Bjarne Thysell, 54, har gjort klädvalen många gånger genom åren och han delar gärna med sig av sina tankar kring träningskläder.

– Jag tycker alltid det beror på om vinden ligger på eller inte men om det blåser är alltid vindjacka ett säkert kort. Likaså har jag valt vintertights, som är lite tjockare, och har som ett vindskydd på framsidan över knäna. De fungerar gott även om det är ett par minusgrader. Vanligt är att många har på sig alldeles för mycket kläder och då blir det lätt bylsigt när man springer, säger han och fortsätter:

– Ska man springa lite snabbare brukar jag ha en köldgräns på tio minusgrader. Men om jag springer lite längre distanser så kan jag ge mig ut när det är 20 minus. Sjunker graderna ytterligare försöker jag hitta andra träningsmöjligheter om det går.

En viktig del kring att vistas ute bland andra människor under de mörka vintermånaderna är att synas.

– Där har det hänt mycket på marknaden och mycket av kläderna i dag har insydda reflexer. Det gäller ju även vantar och skor. Själv köpte jag nyligen en LED-reflexväst – det är som två band fram, två band bak, precis som en väst och den har både blinkande och fast sken vilket gör att man syns på 500 meters håll. Det är verkligen något jag kan rekommendera.

Bjarnes råd vid olika utetemperaturer är:

5°C till 0°C

– Underställ på överkroppen och korta tights som går ner lite på låren. Sedan en t-shirt, vindjacka och ett par vintertights. Det är populärt med kortare strumpor som inte har något skaft och det är ju vansinnigt. Ta i stället till strumpor med skaft som går att springa i plus att det inte blir någon glipa mellan tights och skor. På händerna har jag vindtäta vantar och på och huvudet ett pannband.

– 5°C till –10°C

– När det blir lite kallare har jag ett underställ längst in på överkroppen och ett par strumpor. En långärmad tröja, vindjacka ovanpå, nedtill ett par tunna löpartights och tunna vindbyxor för att hålla värmen. Upptill är det en tunn mössa eller pannband som gäller. Om det är halt tar jag på mig ett par skor med dubbar. Det går att dubba ett par vanliga löparskor och sedan ta bort dem till våren.

– 15°C till –20°C

– Då är det riktigt kallt och då kan jag även ha på mig ett underställ av merinoull. Det håller värmen bättre även om det blir fuktigt. Ett halsskydd kan åka på och det kan även vara aktuellt med tumvantar. Annars är det samma som när det är vid fem och tio minus. I övrigt är det är egentligen lager på lagerprincipen som används. När det är så kallt brukar jag ta ett par avklippta strumpor som muddar som ger ett extra skydd nere vid hälsenan. Det är ett ganska känsligt område så det är lager på lagerprincipen där också. Jag brukar sällan ha problem med frusna fötter då jag löptränar. Däremot är det vanligare att frysa om man bara går promenader så välj då gärna ett par ullstrumpor.

Och är det så kallt som 20 minusgrader så vill det till något extra även för att slippa andas in kall luft.

– Det är inte så ofta det händer men då är det bara att försöka ta på sig ordentligt och ge sig ut. Vid ett tillfälle hade jag en värmeväxlare i munnen och luva med urklippta hål för ögonen, ungefär som en rånarluva. Då var det bara att hoppas att ingen såg mig.