• För de som ska vandra eller att springa längre lopp är det viktigt att smörja fötterna innan man ger sig ut för att undvika skavsår.
  • Tjockare naglar, förhårdnader och liktornar är de vanligaste fotproblemen enligt Lena Weinestad  Foto:
1/

Så håller du dina fötter i form

Dagsform
annons

Planerar du att ge dig ut på en långvandring i sommar eller kanske springa ett långlopp under året? Här har du expertens tips på hur du håller dina fötter i bästa skick.

Även om fotvård inte är mångas fritidsintresse är det värt att regelbundet ägna några minuter åt dina fötter. Vi fick en pratstund med Lena Weinestad som arbetar som auktoriserad medicinsk fotterapeut sedan 40 år tillbaka.

— Jag har 20–25 åringar som kunder men även de som är upp till 100. Många yngre tjejer kommer så klart inför sommaren då de ska gå i sandaletter. De yngre börjar komma mer, medan de äldre är väldigt trogna kunder, säger Lena Weinestad på green’s Fotvård.

Hon understryker vikten att ta hand om fötterna regelbundet. En grundlig fotbehandling hos en fotterapeut kostar runt 600 kronor. Men mycket kan du faktiskt göra hemma själv.

— Går man på salong så rekommenderar vi att man kommer var sjätte till åttonde vecka. Om man gör det hemma tycker jag man kan göra det lite oftare, i varje fall en gång i veckan, framför tv:n tillägger Lena Weinestad och skrattar.

När det nu går mot varmare tider byter många skor till något enklare. Vikten av att använda rätt skor blir också viktigare.

— De som har anlag för att få hälsprickor ska använda en sko som har en hel hälkappa. Annars gungar hälen lite grann och då får man lätt hälsprickor.

En del fotproblem är ständigt återkommande.

— Tjockare naglar, förhårdnader och liktornar som är en slags komprimerad förhårdnad som går inåt i huden i stället, säger Lena råder att inte själv skära bort förhårdnade och liktornar, utan söka hjälp hos närmaste fotterapeut.

För de som ska utsätta fötterna för lite påfrestning genom att vandra eller att springa längre lopp gäller det att förebygga förhårdnader.

— Det är viktigt att smörja fötterna innan man ger sig ut och även att smörja runt hälarna och lite längre upp. Och sedan att man använder en sko som är väldigt skön från början, för annars blir den aldrig skön.

— Sedan finns det skavsårsplåster som man kan sätta på och förebygga innan blåsorna kommer. Speciellt om man vet att man är extra känslig på vissa ställen.

En del smörjer in sina fötter med vaselin innan en vandring eller ett långlopp för att slippa skavsår, är det något du kan rekommendera?

— Vissa svettas mycket under fötterna men det är så klart individuellt. Den vi använder är en fotvårdssalva från Apoteket.

— Strumporna är också väldigt viktiga. Har man hårda sömmar som skaver, vänd strumporna ut och in för då blir det inte samma belastning. Sedan får man se till att man inte har för långa tånaglar för det kan ge blånaglar då skon stöter på framifrån, säger Lena.

För de som vill ta hand om en vätskeblåsa är hennes tips att bara låta den vara. Inte punktera den som en del förespråkar.

— Under fliken är det så tunn hud så det bästa är att låta blåsan sitta kvar för bästa skydd.

Hon avslutar med ett enkelt och gott råd.

— Du ska titta på dina fötter varje dag.

Lena Weinestads fem tips för att dina fötter ska må bra

1. Sätt fötterna i fotbad. Det går bra med såpa som man blandar med vatten för det är naturliga ämnen.

2. Sedan rekommenderar vi att inte fila för mycket. Det är vanligt att många filar med en batteridriven fotfil, men det rekommenderar vi inte. Förhårdnader har en viss funktion – att avlasta tryck.

3. Smörj in fötterna. Just smörja fötter kan du göra både morgon och kväll.

4. Torka torrt mellan tårna är viktigt. Så att det inte blir någon fukt för annars kan där lätt bildas svamp.

5. Klipp tånaglarna men det passar inte att klippa rakt av på allas fötter, det varierar från person till person. Du får följa lite hur tårna växer. Men man ska försöka eftersträva mjuka hörn så att de inte är sylvassa. Fila var 14:e dag med en sandpappersfil, lite lätt på fötterna. Och då filar man med en sandpappersfil, och absolut ingen stålfil.

Läs mer om dessa ämnen

SportDagsformvård
annons

Mest delat denna vecka