Under tisdagskvällens sponsorträff offentliggjordes det sensationella samarbetet mellan Smederna och Dreamhack.
Vd i bolaget är Eskilstunakillen Marcus Lindmark som sedan en tid tillbaka är bosatt i Torshälla. Och med tanke på det är det kanske inte så konstigt att Dreamhack väljer regerande mästarna Smederna som partner under den kommande säsongen.
– En del i det här projektet var att inte bara försöka nå ut till vår målgrupp, utan att hitta fler kvinnor och tjejer till våra evenemang. I och med framgångssagan med Smederna de senaste två–tre åren passar det här oss perfekt, säger Marcus Lindmark.
I dagsläget är 85 procent av deras besökare killar i åldrarna 13–18. Han själv gick med i Dreamhack 2002 och fastnade helt och hållet. Allt började med ett skolprojekt och i dag är han vd i bolaget som omsätter ett par hundra miljoner.
Gissar att du som Eskilstunakille har följt Smederna genom åren?– Nja, jag är som de flesta – medgångssupporter. Jag såg inte riktigt alla matcher förra året men under slutspelet skrek jag mig hes, säger han och skrattar.
Sponsoravtalet är uppdelat på 70 procent till elitverksamheten och 30 till ungdomssidan och under säsongen ska Dreamhack använda sig av en mer traditionell marknadsföring där de kommer att vara synliga på arenan. Men under själva matcherna är tanken att de ska utveckla pausunderhållningen.
Han betonar också vikten av att synas.
– Det handlar inte längre om att bara visa upp en logotyp. Vi vill synas där folk är och göra roliga saker tillsammans. Men folk har även lärt sig vad som måste göras, för det går inte bara att förvänta sig att publiken kommer – det måste vara underhållning. De som var på Smedstadion förra året vet. Och det är klart att vi blir smittade av den entusiasmen, säger Lindmark och fortsätter:
– I år fyller vi 25 år som verksamhet. Vi brukar alltid tänka långsiktigt men vi skriver alltid ett år i taget för att känna lite på varandra.
I Smedlägret är de extra positiva till samarbetet.
– Det öppnar också möjligheter att få in andra sponsorer som vi annars inte skulle få. Att få en sådan guldsponsor till Smederna är väldigt smickrande, säger Thomas Devida Gutierrez.