Smedernas möte med Indianerna blev ett stökigt sådant och åter var det banans skick som blev den stora snackisen efteråt.
För åskådarna på Eskilstuna Motorstadion fick se mer traktorer och sladdpauser än rena speedwayheat.
– Det var inte ens kul att åka speedway. Jag fattar inte vad de gjort med banan. Den var livsfarlig, det var rentav otäckt att åka speedway på den i dag. Jag ville i alla fall vakna upp hel i morgon, jag kände inte för att köra ihjäl mig för ingenting, säger Indianernas Joel Andersson.
I torsdags pratade Smederna om sin besvikelse över en helt utebliven hemmabana vilket ledde till att banpersonalen under måndagen rev upp den befintliga banan och i stället preparerade en ny.
Det ledde i stället till en alldeles, enligt förarna, för mjuk bana och redan när Alexander Woentin fick ett ryck och drog med sig Ludvig Lindgren i fallet i det fjärde heatet bestämdes att tidigarelägga den ena sladdpausen.
– De hade grävt upp hela banan, så att det blev tjockt som fan och lite svampigt. Och jag känner ärligt talat att jag inte är bra nog att kunna åka på en sådan här bana och det var vi flera som tyckte. Det kan inte ens vara kul för publiken heller när det inte blir några omkörningar eller att alla förare kommer i mål heller, säger Joel Andersson.
Det stora arbetet med att packa banan fortsatte sedan under hela kvällen och försenade matchen kraftigt.
Det, samt den överlägsna smedsegern (53–37), ledde till att stora delar av publiken lämnade matchen i förtid.
– Vi visste efter förra veckan att vi behövde förändra banan och det var huvudsaken. Sen var det olyckligt att den inte fick mer tid att läka och sätta sig. Så den långa väntan var inget vi hoppades på, men jag tror och hoppas att supportrarna kan förstå att vi var tvungna att göra något med tanke på hur banan såg ut förra veckan, säger Smedernas lagkapten Michael Jepsen Jensen.
Joel Andersson i Indianerna tyckte att banan var livsfarlig, håller du med?
– Så som banan var gjord i dag var du tvungen att åka med huvudet, det är sant. Om du inte gjorde det och körde med huvudet under armen, så hade det varit farligt.
I och med banans skick var det flertalet vurpor och i ett par heat valde förarna att slå av på takten för att inte riskera sin egna säkerhet. Även extra långa sladdpauser gjordes för att säkerställa förarnas säkerhet.
– Banpersonalen gjorde ett bra jobb jämfört med förra matchen, men problemet var att det skulle ha gjorts lite tidigare eller att banan skulle ha fått två dagar extra att läka. Det hade gjort att det blivit bättre och enklare racing, men nu var standarden någorlunda så som vi brukar vara vana vid att den är. Så även om det inte var någon bra bana – inte ens för oss – så kunde vi dra fördelar av det, säger Jepsen Jensen.