Lösning öppnar för fler förare i svenska ligan

En intensiv dialog med de andra ligorna och förbunden i Polen, Danmark och England gör nu att fler förare åter kan köra i den svenska högsta serien.

Lösningen som är på väg inom speedwayen gör att Daniel Bewley kan fortsätta att åka i den svenska ligan även om han väljer att köra i England och Polen.

Lösningen som är på väg inom speedwayen gör att Daniel Bewley kan fortsätta att åka i den svenska ligan även om han väljer att köra i England och Polen.

Foto: Erik Kruse

Speedway2022-10-07 12:29

Nyligen berättade vi att Smedernas succébritt Dan Bewley öppnar för en återkomst till engelska ligan. Som reglerna sett ut de senaste åren skulle han i så fall fått välja ett ytterligare land, penningstinna Polen eller Sverige.

Men nu ser det alltså ut att kunna bli en öppning.

Samtalen gäller tillgänglighet på förare och matchdagar i respektive land och en lösning är nära.

I en total sammanvägning med kvalitet, förartillgänglighet och mediatäckning, tillsammans med önskemål om matchdagar från andra länder har ESS kommit fram till beslutet att förlägga matcherna på tisdagar 2023, säger Elitspeedway Sveriges ordförande Mikael Holmstrand till elitspeedway.com.

Framförallt har Polen önskat torsdag som "reserv" för Ekstraliga som har svårt att få till uppskjutna matcher på helgerna eftersom nästan alla individuella och internationella tävlingar ligger där. 

– Det har vi stor förståelse för och som motkrav har vi då ställt att Polen tillåter sina Ekstraligaförare att delta i två ligor utöver Ekstraliga, mot dagens gräns på en, fortsätter Holmstrand.

Därmed skulle exempelvis Dan Bewley kunna köra i Sverige, England och Polen om han vill.

Smedernas sportchef Pierre Lund är nöjd med förändringen.

Vad innebär det för er?

– Inget mer än att fler förare blir tillgängliga på marknaden, säger Lund.

De senaste åren har Bauhausligan varit utspridd med matcher tisdagar och torsdagar. Dubbla matchdagar har inneburit att ligan synts mer under veckan. Det har också inneburit en kraftig ökning av speedwayrapportering i media. Däremot har förarnas pressade kalendrar gjort att tillgängligheten på torsdagar varit begränsad vilket lett till ojämna laguppställningar vid flera tillfällen.

– Min förhoppning är att förbunden landar förhandlingen definitivt inom någon vecka. För ESS del är det viktigt att slå vakt om produkten vi erbjuder våra supportrar och sponsorer. Genom den här överenskommelsen kommer vi få loss fler förare för att kunna höja kvaliteten på ligan. Fler tillgängliga förare bör också vara gynnsamt för klubbarnas budget genom att ett stort utbud alltid pressar priset, säger Holmstrand.

– Med detta beslut kommer det bli fler matcher på tisdagarna och sammanhållna omgångar med förhoppningsvis jämna och bra lag. I den andra vågskålen ligger en utmaning med att det behövs hårt arbete från klubbarna att försöka lyfta upp sin produkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!