I mars, bara drygt en månad före seriestarten, förra året kom beskedet att Vetlanda går i konkurs och att laget drar sig ur ligan. Nu är det Masarnas ekonomiska situation som gör att det kan bli ytterligare ett avhopp från en redan hårt ansatt sport.
– Det vore jättetråkigt att tappa dom och bara bli sju lag. Det stökar till det för allt möjligt, framförallt för klubbarna som sålt reklam, vip och årskort. Det blir även en haltande serie, det är inte heller bra, säger Jerker Eriksson och fortsätter:
– Jag är inte insatt i deras ekonomi men det vore förödande om Masarna kom till start och inte fullföljde säsongen, det är absolut det sämsta. Det näst sämsta är att de inte kommer till start alls.
Jerker Eriksson tycker frågan är svår och utvecklar sitt resonemang ytterligare.
– Samtidigt är det inte bra om de kommer till start och inte har ett lag som kan kallas elitserielag eller vad man nu ska säga. Det går att se det på två olika sätt, rent sportsligt kommer de inte att tillföra någonting men det absolut bästa vore ändå om de kom till start. Jag hoppas de kan slutföra en säsong med ett någorlunda konkurrenskraftigt lag. Det kommer de kanske inte att få ihop och i värsta fall får väl alla andra lag mätta munnen efter matsäcken när man möter dem, det kan ju bli konsekvenserna då att man får steppa av lite grann.
På grund av den ekonomiska situationen beslutade Masarna, på ett möte 7 januari, att lösa affischnamnet Antonio Lindbäcks kontrakt.
– Efter att ha kört sammanlagt 15 år för Masarna Speedway känns det tungt att lämna klubben, sa Lindbäck i ett pressmeddelande då.
– På grund av den situation som Masarna befinner sig i har vi kommit överens om att släppa Antonio Lindbäck, sa Masarnas ordförande Roger Hultman.
– Vårt mål är fortfarande att köra i Bauhausligan 2023 men vi kan inte garantera något just nu och önskar honom därför all lycka, sa sportchefen Roger Uppgård.
Hur det går för Masarna återstår att se men Lindbäck visade i alla fall sin tacksamhet mot moderklubben genom att skriva av skulden från 2022.
– Jag vill att Masarna Speedway ska överleva och komma till start, det känns rätt mot dem som ställt upp för mig, säger Antonio.
Han erbjuder sig även att, när möjlighet finns, hjälpa till att coacha och inspirera klubbens ungdomar.
– Jag vill gärna hjälpa Masarna Speedway om jag kan, det är klubben i mitt hjärta, säger Lindbäck.
Enligt körschemat tar Smederna emot Masarna 4 juli och redan dagen efter är det retur i Avesta.