Vi har tidigare skrivit att Smederna släpar efter med förarlöner och för en vecka sedan avslöjade vi även att den regerande mästarklubben gör ett minus på "nån" miljon.
–Eftersom jag inte vet exakt vill jag inte nämna summorna men det är ett stort minusresultat, sa Tobias Spångberg då.
På frågan om det rörde sig om flera miljoner blev svaret.
– Nej inte flera, det är nån miljon.
Nu berättar Spångberg att det rör sig om 1,5 miljoner kronor.
– Det var ju ett dåligt ekonomiskt år och vi ser ut att göra ett minusresultat på en och en halv miljon. Det finns ju flera anledningar till det. Dels kanske vi har budgeterat med ett lite för dyrt lag mot vad vi, med facit i hand, skulle ha gjort. Dels har laget inte presterat fullt ut mot vad vi kanske trodde och vad de själva ville ha ut. Och i samband med att det har varit lite taskigt väder de senaste matcherna har vi tappat intäkter också, säger Tobias Spångberg.
Han fortsätter:
– Eftersom det inte blev något slutspel för oss, som enda lag, fick vi ingen slutspelsbonus av våra sponsorer heller. Det gör också att det blir ett avbräck ekonomiskt. Så det är många olika anledningar till att det blir ett rätt så stort minusresultat i år.
– Jag vet att lagledningen pratat med alla förare och förklarat läget och berättat vårat upplägg för dem. De tycker väl att det är tråkigt att det blir så här. Det kanske är någon som tycker att det är lite extra besvärligt men de flesta anser ändå att det är okej och bra att vi kommunicerar. Sen borde vi kanske ha kommunicerat nån månad tidigare med dem men vi ville veta exakt hur det ser ut och ha en lösning på plats innan vi lovar någonting. Vi vill kunna hålla det vi säger och inte behöva skjuta på det ytterligare en gång.
Så alla skulder är lösta i slutet av den här månaden?
– Nja, det vi har lovat alla våra förare är att 80 procent av alla deras fakturor ska vara betalda i september.
Vi har tidigare även skrivit att Smederna planerar att sälja sina anläggningstillgångar på Motorstadion för att få in pengar. Det gäller "vippen", serveringen i första böj och ungdomsverksamhetens garage.
– Vi kanske säljer en sak och behåller två. Vi vet ju hur mycket pengar vi vill ha in för att lösa oss helt fria mot alla leverantörer men vi säljer inte bara för att vi vill ha in kapital. Vår ambition är att komma igång med det relativt snart så vi kan lösa allting redan i september.
Hur mycket skulder har ni i övrigt?
– Vi släpar på några fler kostnader också men det är inte alls så stora summor. 90 procent är ju till förarna och jag vet att det även är någon hotellkostnad eller liknande. Sen är det inte så mycket mer fakturor som vi har.
Som bekant ska förarbudgeten sänkas kraftigt nästa år.
– Vi sänker budgeten med ungefär 30 procent och jag tror att det finns flera klubbar, som inte haft lika stora problem som oss, i Sverige som också har det tufft ekonomiskt. Jag tror att den svenska elitserien kommer att behöva sänka förarbudgetarna överlag. Även om det finns klubbar som har väldigt bra ekonomin, för det finns några, så tjänar dom heller inte på att ha ett lag som är dubbelt så bra som alla andra för då blir det inte spännande när de kör. Det förlorar man nog också publik på även om man har ett lag med bara världsstjärnor. Jag tror att man kan se fram emot en jämn och bra serie nästa år.
Och ni finns med där?
– Det är absolut vår ambition att köra nästa år, det tänker vi göra och så är det även från andra håll i Sverige. Det är inget av lagen i elitserien som vill dra sig ur, säger Spångberg.
– Jag är positiv. Får vi lösa det här som vi planerat att göra och sen komma igång och jobba inför nästa år ska vi se till att ha väldigt bra speedway ute på Gröndal då.