En av anledningarna ska vara en inbokad träff med fansen.
– De hade lagt en förarpresentation under däcksäsongen, vi driver en verkstad och har fullt upp just nu, jag och pappa ställde några enkla frågor kring det. Jag är inte proffs så att jag kan leva hela året på speedway, jag går plus minus noll under säsongen. Vi har extremt tryck på verkstaden, det går inte att ta ledigt hur som helst. Vi ringde och frågade om jag skulle komma ner. Vi skulle lösa problemet om det var tvunget att jag skulle komma, säger Philip Hellström Bängs till speedwayfans.se.
– De förstod inte så bra och trodde att jag inte ville komma ner, så var inte fallet. Vi försökte ringa men de ringde inte tillbaka. Till slut fick jag ett meddelande att mitt kontrakt inte längre var giltigt. De tyckte väl att vi krånglade för mycket, men det var bara en enkel fråga.
I en tidning fick han läsa att klubben sagt att Philip eventuellt skulle få köra för Krakow under säsongen, någonting han blev fundersam över. En annan del i att han inte blir kvar i Rzeszow stavas mekaniker.
– Vi hade en extra mekaniker i Polen i år, efter att ha tittat över våra utgifter så beslutade vi att han skulle få sänkt lön. Den lön han haft i år är lika hög som en mekaniker som gör både Sverige, Polen och EM har. Skulle han bara vara mekaniker i Polen så var vi tvungna att hitta en ny summa. Då gick vi skilda vägar. Rzeszow skrev då att de hört att han fått sparken.
– Då svarade de att de hade beslutat att jag inte skulle få vara kvar på grund av att det är för mycket krångel.
Philip försökte få kontakt med klubben – utan framgång.
– De ringde aldrig, jag blev bara slängd och fick ingen chans att förklara mig. Jag tackar alla fans i Rzeszow, det är tråkigt att det inte blir någon fortsättning.
Pappa Tomas Hellström säger bland annat så här till speedwayfans.se:
– Jag förklarade för klubben att vi behöver Philip under däcksäsongen och att fansen och klubben nog klarar sig utan honom under presentationen. Då blev de sura och la på luren. Sen fick vi ett mail där det stod att Philip inte får vara kvar på grund av att han inte ville köra i Krakow, att han frågade om presentationen och att vi avslutat samarbetet med en mekaniker.
– Visst Philip kanske är ett proffs under sommaren, vi har allt som en toppförare har med buss och cyklar. Men när säsongen är slut så har inte Philip tjänat miljoner. Han behöver jobba, de förstår inte det.
Philip Hellström Bängs har skrivit på ett så kallat Warszawakontrakt vilket innebär att han kan plockas in av en klubb som har skador i laget.