I somras återlanserade Destination Eskilstuna den gamla Kentpromenaden i form av en betalapp. Enligt bandet hade lanseringen en större inverkan på medlemmarna än var de till en början förstod – vilket sedan var en av faktorerna till bandets tillfälliga återförening i slutet på mars.
– Vi började prata om den tiden och replokalen vi hade och det var så roligt för ingen kunde komma ihåg hur det egentligen var, så det blev som ett stort pussel. Och så började vi hitta gamla demoversioner av låtar vi hade glömt bort, sa Jocke Berg i podcasten Back to the music with Ingrid", något som han också berättade om i ett mellansnack under konserten den 23 mars.
Att bli omnämnd av bandet är något som Destination Eskilstuna är nöjda över.
– Blickarna riktas mot Eskilstuna i positiva musiktermer. Det är väl superhärligt att kunna känna lite stolthet över det.
Kanske är det några andra tjejer eller killar som är 15 eller 16 år och drömmer om att starta ett band som nu bestämmer sig för att göra det när de ser det här, säger Felix Back, projektledare på Destination Eskilstuna.
När den första promenaden lanserades en gång i tiden kom den med en papperskarta med olika stopp som var kopplade till bandet, emellertid var även Rocco Gustafsson guide och berättade anekdoter.
Konceptet för den digitaliserade promenaden är enkelt. Man betalar 69 kronor för en app, sedan får man en audioguidning av bandets basist Martin Sköld samtidigt som man besöker de platser i Eskilstuna som varit viktiga för bandet.
– När vi lanserade den här promenaden hade vi inte en tanke på att Kent skulle stå på scen igen, säger Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.
Men – utöver att möjligtvis haft ett finger med i bandets återförening – hur mycket har Eskilstuna kommun faktiskt vunnit på att återuppliva Kentpromenaden?
Faktum är att det endast är närmare 1 000 personer som gått promenaden sedan lanseringen och enligt byrån som står bakom produktionen, DVA studios, är det endast omkring 350 personer som faktiskt betalat för att gå den – resten har gått den gratis som PR.
Projektet är ett samarbete mellan det kommunägda bolaget Destination Eskilstuna, Kent och den kreativa contentbyrån DVA studios som står för produktionen och konceptet Creative Walks, vilket Kentpromenaden är en del av.
Enligt avtalen har Destination Eskilstuna betalat 230 000 kronor för produktionen. Hittills har Kentpromenaden dragit in totalt 24 150 kronor varav endast 3 381 kronor har gått tillbaka till det kommunägda bolaget.
Hur blev det så här?
Mikael Lönngren berättar att en nylansering av den gamla promenaden hade varit på tal i flera år – men att det var först förra året som det gick i lås.
– I kommunens årsplan 2018 fanns det med att man skulle uppmärksamma Eskilstunas rika musikliv i allmänhet och Kent i synnerhet.
Vår tanke har aldrig varit att tjäna pengar på den här produkten
Mikael Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna
Att det endast är ungefär 1 000 personer som gått promenaden sedan i juni förra året – och att majoriteten av dem inte har betalat för sig – ser Destination Eskilstuna inte som ett problem.
– Vi förstår att det finns en utmaning i att få folk att förstå produkten. Ett led i det är att få ambassadörer för när man går ut och upplever den – det är då man blir frälst och kan rekommendera den till andra. Vi har därför exempelvis erbjudit hotellpersonal att gå den för att kunna rekommendera sina gäster, säger Mikael Lönngren.
Han förklarar att promenaden fortfarande är i sin linda och att det är naturligt att det tar tid innan allmänheten hittar till en ny attraktion. Att promenaden är tidlös och kan leva på i flera år ser han som en styrka.
– Det får ta tid att få folk att upptäcka den, produkten finns där och vi har servat upp för att se till att promenaden är möjliggjord.
Men hur ser ni på att endast 350 personer betalat för att gå?
– Det är väl jättehärligt att 350 har gått den, sedan hoppas vi så klart på att fler ska gå den.
Satte ni upp något mål innan?
– Nej, det gjorde vi inte.
Enligt avtalet som upprättades inför projektet ska 60 procent av intäkterna gå till Kent. Resten delas av Creative Walks och Destination Eskilstuna – som får 20 procent var.
Enligt Felix Back och Mikael Lönngren kom de fram till fördelningen efter förhandlingar med bandets representant. De understryker att det är viktigt att Destination Eskilstuna får tillbaka lite intäkter för det de har producerat – men att de inte räknar med att tjäna pengar på det här.
– Vår tanke har aldrig varit att tjäna pengar på den här produkten, utan att ta fram den och synliggöra Kent i synnerhet och vikten av dem för Eskilstunas musikliv – enligt årsplanen för 2018, säger Mikael Lönngren.
Felix Back menar också att promenaden kan dra in pengar för staden på andra sätt.
– När man går promenaden kanske man även stannar på vägen och tar en fika. Det är också pengar in – men dem kan vi aldrig ta på.
Om jag förstår er rätt är ni nöjda med resultatet. Stämmer det?
– Vi är jättenöjda, säger Mikael Lönngren.
Även om ni inte dragit in så mycket pengar?
– Ja, det var aldrig syftet.