Förskolans hållbarhetsarbete i fokus

Kommunens planenhet var först ut, men nu riktas hållbarhetens strålkastare mot förskolornas kreativa återvinnings- och utbildningscenter.

Sarah Wolf Näsström är verksamhetsutvecklare inom förskolan, och har fått ta emot Agenda 2030-stafettpinnen som ska sätta ljuset på hållbara exempel i de kommunala verksamheterna.

Sarah Wolf Näsström är verksamhetsutvecklare inom förskolan, och har fått ta emot Agenda 2030-stafettpinnen som ska sätta ljuset på hållbara exempel i de kommunala verksamheterna.

Foto: Camilla Lillsebbas

Strängnäs kommun2019-11-19 17:20

Återverket som våren 2016 invigdes i tidigare förskolan Pelikanens lokaler har utvecklats. Från början var det främst ett ställe som företag och privatpersoner kunde skänka material till, som förskolepersonal kunde hämta till sina avdelningar.

– Det som gav mest effekt var fortbildningar kring materialet och hur det kan användas i undervisningen, berättar Sarah Wolf Näsström, utvecklingsledare för kommunens förskolor.

När även grundskolan involverades, och det blev ett större fokus på de digitala verktygen som hela tiden funnits med i bilden, bytte verksamheten namn till Digicenter.

– Lämna och hämta-delen finns fortfarande men i mindre omfattning, säger Sarah Wolf Näsström och visar upp ett rum med tygstuvar, tapetprover, äggkartonger, skokartonger, band – och en större mängd breda tejprullar utan tejp.

– De är ett superpopulärt byggmaterial. Jag har också hört att en del barn sätter dem runt armarna och låtsas att de är robotar. Genom att klä in dem eller måla så går det också att skapa något nytt av det här materialet, som ett företag i stan annars hade slängt.

Att säkerställa hållbarna konsumtions- och produktionsmönster är mål nummer 12 i Agenda 2030. Det anses Digicenter bidra till, och därför har Sarah Wolf Näsström fått ta emot en Agenda 2030-stafettpinne från kommunstyrelsen.

– Att arbeta med återbruk väcker automatiskt frågor och tankar hos barnen om jordens resurser, vilket förhoppningsvis leder till förändrade mönster, säger hon.

Stafettpinnen ska sätta ljuset på goda exempel i de kommunala verksamheterna. Under tiden med den ges enheten eller kontoret också möjlighet att utveckla sitt Agenda 2030-arbete. En verksamhetsanpassad utbildning om de globala målen, signerad kommunens miljökoordinator Elin Hjorth och Anders Härnbro som arbetar med frågor om social hållbarhet, kommer med pinnen. Den hölls under tisdagen, för kommunens rektorer och biträdande rektorer inom förskolan.

Den närmaste tiden ska Sara Wolf Näsström ägna åt planering för det fortsätta hållbarhetsarbetet inom förskolorna, något hon ska berätta om i kommunstyrelsen när hon ska lämna vidare stafettpinnen om två månader. En viktig fråga, säger hon, är att ingjuta hopp i kommunens yngsta invånare

– Barnen har fått en röst i Greta Thunberg, men det hon och andra säger kan också vara skrämmande. Vi måste ge barnen en tro på att det går att lösa problemen.

En tom kartong och ett ark färgat papper skapar en så kallad green screen, som på foto eller film möjliggör helt andra bakgrunder. Det lär barnen om källkritik på ett praktiskt sätt, berättar förskolans utvecklingsledare Sarah Wolf Näsström.
En tom kartong och ett ark färgat papper skapar en så kallad green screen, som på foto eller film möjliggör helt andra bakgrunder. Det lär barnen om källkritik på ett praktiskt sätt, berättar förskolans utvecklingsledare Sarah Wolf Näsström.
Karta: Förskolecenter Pelikanen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!