Gnagare bakom månadslångt fiberavbrott

Möss har gnagt sönder kablarna som förser delar av Edsala med fiber. Men åtgärderna från Telia dröjer.

Daniel Bengtsson har varit utan fiber i en månad. Även Sibylla Hellström, Anders Hellström och Lars Carlström hör till de drabbade Edsalaborna.

Daniel Bengtsson har varit utan fiber i en månad. Även Sibylla Hellström, Anders Hellström och Lars Carlström hör till de drabbade Edsalaborna.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2019-09-24 19:12

Den 23 augusti gick det plötsligt inte att surfa mer. I vissa hushåll slutade även tv och telefoni att fungera. Felanmälningar gjordes – men fiberproblemet i Edsala kvarstår ännu, trots att det nu har gått mer än en månad sedan det uppstod.

– Det är många här ute som har egna företag, och att inte komma ut på nätet har en väsentlig påverkan. Jag själv har fått byta mobilabonnemang för att få obegränsat med surf så att jag kan komma ut den vägen i stället, säger Daniel Bengtsson som är en av de berörda.

Han, och flera grannar med honom, vände sig i första hand till Teliaägda Zitius. Det är bolaget som har låtit bygga fibernätet och det var det som grannskapet blev kunder hos, när de anslöt sina fastigheter till nätet. Men Zitius hänvisade dem till de olika leverantörerna som de har sina abonnemang genom. Leverantörerna, i sin tur, bollade tillbaka till Zitius.

– Det är deras ledning och det är de som ska laga den, återberättar Daniel Bengtsson beskedet från leverantörerna.

Edsalakunderna upplever att det har varit svårt att få kontakt med Zitius, och att ingenting händer. I mitten av förra veckan gick ett argt mejl från Edsala till alla tänkbara e-postadresser inom bolaget, med information om att jurist och lokaltidning nu var kontaktade. Först då tog det fart, är Edsalabornas upplevelse.

– Det är absolut inte bra om det stämmer. Jag vågar inte svara på när vi fått informationen och varför det kan ha dröjt. Men det kan bli komplexa fel med den här typen av kablar, säger Irene Krohn, presschef vid Telia, som tidningen hänvisas till i ärendet.

Först talades det om en avgrävd kabel som orsak till problemen. Men i själva verket tycks det vara gnagare som ställt till det – närmare bestämt i det röda servicehuset nära T-korsningen Ärnäsvägen/Frönäsvägen,  enligt uppgift till kunderna.

– Möss är små och kan ta sig in på ställen som ska vara skyddade. De har varit där och gnagt och har ställt till med rejäl skada, tyvärr, säger Irene Krohn.

En del kunder saknar bredband helt, vilket också påverkar tv och telefoni via internet. Andra ska endast uppleva störningar och kvalitetsproblem. Telia uppskattar att omkring 30 kunder i Edsala är berörda.

Zitius har uppgett 1 oktober som prognos för när felet kan vara åtgärdat, men Irene Krohn på Telia säger att hon inte vågar ge något besked.

– Vi jobbar så fort det bara går, säger hon.

Lars Carlström, Daniel Bengtsson, Sibylla Hellström och Anders Hellström upplever att Zitius och Telia inte tagit sitt ansvar, när problem uppstått med deras fiberkablar.
Lars Carlström, Daniel Bengtsson, Sibylla Hellström och Anders Hellström upplever att Zitius och Telia inte tagit sitt ansvar, när problem uppstått med deras fiberkablar.
Karta: Ärnäsvägen/Frönäsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!