Hotell och krogar lockar folk till centrum

Dagligvaruhandeln tappar mark medan hotell och restauranger firar triumfer i centrala Strängnäs. Det framgår av en ny undersökning om cityindex som mäter aktiviteten i 104 svenska stadskärnor.

Pub- och hotellchefen Rob Cederlid tillsammans med sin hustru Wijdan Cederlid som också arbetar i puben på Bishops Arms.

Pub- och hotellchefen Rob Cederlid tillsammans med sin hustru Wijdan Cederlid som också arbetar i puben på Bishops Arms.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs kommun2019-10-30 05:22

– Centrumhandeln i Strängnäs följer, med några undantag, i stort tendenserna för hela riket. Det som sticker ut är hotell och restaurang, säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna.

Undersökningen som gjorts av Hui, Handelns utredningsinstitut, innefattar 104 svenska städer. Strängnäs är en av dem. Staden vid Mälaren har verkligen ryckt upp sig i cityindex.

– 2017 låg Strängnäs på 95:e plats, i fjol 44:a, berättar Sörman.

År 2016 var den totala omsättningen i stadskärnan 703 miljoner kronor, två år senare hade den dock sjunkit till 692.

Siffrorna är negativa för dagligvaror, sällanköpsvaror, beklädnad samt för hem och fritid. För övrig kommersiell service noteras däremot ett litet plus.

– För hem och fritid är tappet mindre än för riket som helhet medan övrig kommersiell service har en positiv utveckling, säger Peter Sörman.

– Men det är inom hotell och restaurang som omsättningen ökat markant.

Peter Sörman talar om en uppgång med 21–22 procent på ett år, vilket i runda tal innebär en ökning på 17 miljoner kronor.

– Det kanske är generationsfråga, fler och fler äter ute, säger han.

Rob Cederlid arbetar som pub- och hotellchef på Bishops Arms vid Gyllenhjelmstorget.

– Puben har blivit en mötesplats för Strängnäsbor, det är bra fart framför allt tre kvällar i veckan. Hotellet går också bra. Även om det bara finns 34 rum är trenden uppåtgående. Vi har haft flera konferenser, säger han.

Har du även koll på likaledes nyetablerade Espresso house i samma fastighet?

– Ja, det är vår hyresgäst. Även där ser det positivt ut.

Paulina Hammarstedt är centrumledare för Galleria Präntaren som erbjuder såväl butiker som service och ett matställe.

Hon är trots de delvis dystra siffrorna som Peter Sörman fått fram för Strängnäs positiv.

– Kurvanför besöksstatistik går uppåt, vilket känns superkul. Senaste halvåret hade vi haft ett snitt på cirka 29 000–30 000 besökare i veckan och trenden tycks fortsätta. Något år tidigare låg siffran på 25 000, säger Paulina Hammarstedt.

Vad kan det bero på?

– Vi jobbar mycket med gallerian i sig, för att kunderna ska få en aha-upplevelse och väljer att handla på hemmaplan i första hand.

– Bland annat smyckar vi gallerian beroende av årstid, minst en aktivitet eller ett event anordnas varje månad, för att väcka folks uppmärksamhet. Vi har ett blandat, brett utbud. Dessutom inga tomma lokaler, avrundar Paulina Hammarstedt.

Espresso house och Bishops Arms är två kedjor som nyligen etablerat sig i centrala Strängnäs.
Espresso house och Bishops Arms är två kedjor som nyligen etablerat sig i centrala Strängnäs.
Karta: Gyllenhjelmsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!