I början av januari gjorde tidningen en intervju med Johan Ek som redan då ansåg att bryggeriets första halvår varit klart över förväntan.

Men det var bara en viskning jämfört med hur han känner nu, efter att ha tecknat avtal med supporterföreningen Bara bajare.

– Till att börja med får vi hem 10 000 etiketter till ölflaskorna som snart finns för försäljning på tio pubar och restauranger på Södermalm. I vår dyker den även förhoppningsvis även upp hos Systembolaget, säger Johan Ek.

– Det handlar om lager, en rätt typisk fotbollsöl. Vi har tagit hjälp av en smakpanel. Affärsmässigt lyfter den oss jättemycket – helt klart en milstolpe där vi också sätter Stallarholmen på kartan.

Vad heter märket?

– Non plus ultra, Hammarby IF är varumärkesskyddat.

När ölen, eller snarare etiketten, lanserades på ett hotell i Stockholm i lördags kom det cirka 200 besökare.

Vilken är din koppling till "Bajen"?

– Jag har alltid varit hammarbyare. Sedan fem år äger jag säsongskort. I ungdomsåren spelade jag hockey för klubben, upp till A-juniorerna.

En viss summa från varje såld öl kommer att stanna i Hammarby IF.

– Klubben har flera sektioner. Så det behöver inte handla om att fotbollen får pengarna, utan de kan exempelvis gå till ungdomsboxning. Bara bajare bestämmer.

Måste ni byta lokal nu i och med denna deal?

– Sannolikt. Vi behöver investera i nya maskiner. Men vi vill fortfarande vara lokala.