Maja kan eldas med kol en sommar till

Det kan bli ytterligare en sommar med koleldning på S/S Mariefred. Men rederiet vill redan nu köpa in oljebrännare för att kunna byta bränsle.

S/S Mariefred, eller Maja som ångfartyget också kallas, har i dag stenkol som bränsle. Ångdriften ska bestå, men ett förslag är att elda med olja i stället.

S/S Mariefred, eller Maja som ångfartyget också kallas, har i dag stenkol som bränsle. Ångdriften ska bestå, men ett förslag är att elda med olja i stället.

Foto: Joakim Serrander

Mariefred2019-11-20 15:19

Inför tisdagskvällens möte i Biohuset hade Kjell Nordeman, ordförande för Sveriges ångbåtsförening, frågat 22 eldare han känner till om de kan tänka sig att jobba med att skyffla kol på Maja.

– Några har sagt att de kan vissa perioder eller ibland. Jag har lämnat över en lista med deras kontaktuppgifter till rederiet, sa Kjell Nordeman, som själv är engagerad i föreningen bakom Södertäljebåten Ejdern – byggd 1880 och därmed världens äldsta koleldade ångfartyg med originalmaskin.

S/S Mariefred är byggd 1903 och har trafikerat sträckan Stockholm–Mariefred varje år sedan dess. Det är det som gör henne unik, underströk hennes mångåriga kapten Claes Insulander. Efter några säsonger med problem att hitta eldare, befarar han att turtätheten kan behöva dras ner.

– I år har jag haft åtta ledare på lönelistan, och ingen är kvar. De säger att de får ont i handlederna, i ögonen, i huvudet, i nacken, de får ryggskott. Det är långa arbetsdagar och ett tungt jobb, två ton kol ska skyfflas på en dag. Med två eldare i stället för en så skulle de möjligtvis orka men det innebär extrakostnader, sa han inför den drygt 30 personer stora publiken.

Syftet med mötet var att samla in synpunkter om förslaget att frångå koleldningen, till förmån för olja. Det skulle lösa problemet med ovilliga koleldare och minska utsläppen av skadliga luftpartiklar, vilket tidningen har berättat tidigare. Det skulle också minska rederiets personalkostnader, framgick på mötet.

Majas kulturhistoriska värde var något som togs upp, av bland annat Mariefredsbon Mats Werner:

– Koleldningen är en del av det som gör fartyget unikt. För varje sak man plockar bort, minskar det unika med båten och då finns en risk att de som i dag ställer upp med bidrag tycker att de lika gärna kan ge pengarna till Ejdern eller någon annan båt.

Han, och flera andra, uttryckte ändå respekt och förståelse för förslaget. På torsdag i nästa vecka ska rederiet fatta sitt beslut.

– Det vi vill göra nu, före årsskiftet då priserna går upp, är att köpa två oljebrännare, tankar och en ny dieselgenerator så att vi har grejerna. En ombyggnad tar cirka två månader. Visar det sig i vår att vi får ihop tio eldare, ja, då kör vi en sommar till med kol. Men vi har sett den här utvecklingen under några år och jag tror, med visst vemod, att det här med kol inte går länge till, sa Claes Insulander.

Drygt 30 personer kom till Biohuset på tisdagskvällen, för att prata om ångfartygets bränsle. På scenen syns Claes Insulander, båtens kapten och vd för rederiet Gripsholms Mariefreds ångfartygs AB, samt Hannu Lehmus som är ordförande i föreningen Ångfartygets Mariefreds vänner och ledamot i rederiet.
Drygt 30 personer kom till Biohuset på tisdagskvällen, för att prata om ångfartygets bränsle. På scenen syns Claes Insulander, båtens kapten och vd för rederiet Gripsholms Mariefreds ångfartygs AB, samt Hannu Lehmus som är ordförande i föreningen Ångfartygets Mariefreds vänner och ledamot i rederiet.
Karta: Biohuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!