Varje år gör Strängnäs kommun och Sörmlandstrafiken en översyn av busstrafiken, för att matcha linjer och turer med en växande befolkning och bebyggelse.

Årets förslag till ny turlista, som klubbades av kommunstyrelsen den 29 maj, tycks innehålla en hel del förbättringar av de brister som kritiserats till dels kommunen, dels tidningen men kanske framför allt i sociala medier.

Kritiken från invånare som reser, eller vill resa, kollektivt handlar främst om dels möjligheten att ta bussen för att handla på Solberga, dels om hur dåligt bussarna synkar med tågen i Strängnäs och Läggesta.

Artikelbild

| ”Det känns sjukt att jag lättare tar mig till Eskilstuna än till Solberga”, säger småbarnsmamman Cortney Blohm som bor i Sundby park.

Väntetiderna är ofta för korta eller för långa, vilket i värsta fall gör att pendlare tar bilen, trots att de av kostnads- och miljöskäl föredrar tåget.

Där blir det en hel del förbättringar, enligt kommunens kollektivtrafiksamordnare Kristina Welin.

Det handlar i viss mån om fler turer, men de allra största justeringarna är att rutter ritas om, körtider kortas och avgångs- och ankomsttider ändras.

När det gäller Läggesta berörs linjerna 303, 305 och 306.

Artikelbild

| Bussar som går för sällan eller för tidigt för att passa tågen, och för få anslutningar till exempelvis Tosterön. Det är en del av kritiken mot bussarna som trafikerar Strängnäs resecentrum .

– Vi har lite växtvärk just nu. Regionen gör massor av satsningar på tågen, men kommunen har en del att växa in i. Det kommer att ta lite tid men på sikt får vi halvtimmestrafik överallt, säger Kristina Welin.

Bland kritiken finns att bussarna inte väntar in tågen, även om de är försenade. Där blir det ingen förändring, konstaterar hon:

– Det är ju inga tågbussar utan linjebussar som måste hålla tiderna till skolan, vårdcentralen eller var man kan tänkas önska resa.

Busstrafiken till och från Solberga köpcenter har också fått kritik för att vara för snålt tilltagen, allra helst när butiker lämnar centrum. Den nya turlistan ger nästan dubbelt så många alternativ.

– Vi har tidigare tittat på en separat stadslinje mellan Strängnäs och Solberga, men eftersom kollektivtrafiken är väldigt dyr så handlar det om att göra smarta val för att gynna så många som möjligt.

I stället har exempelvis synpunkter från boende i Åker bakats in: linje 301 dras om från att gå via Malmby, till att gå via E 20 och Solberga.

Stadsbussarna, med i dag som bäst 30-minutersintervall, kommer också att på sikt gå allt tätare, säger Kristina Welin och konstaterar att det dock kommer att kräva större ekonomiska investeringar.

– För att kunna ha 15-minuterstrafik krävs att Strängnäs stads befolkning växer med cirka 10 000 personer.

De nya busstiderna börjar gälla i mitten av december, när de synkats klart med tågens nya turlistor.

– Vi kommer inte att kunna passa in alla tåg, men de vi kan passa in kommer att funka bättre, säger Kristina Welin.

Cortney Blohm är en mammaledig engelsklärare som bor i Sundby park med dottern Aurora, sex år, och sonen Archimedes, sex månader.

Hon har valt att inte ha bil utan att åka kollektivt alla de tio år hon bott i kommunen, i först Åker och Mariefred. Kort efter det att hon flyttade till Strängnäs började hon veckohandla allt utom mat i Eskilstuna.

– Mat veckohandlar jag inne i Strängnäs, men när det gäller kläder, grejer till hemmet och sådana saker så väljer jag att ta tåget till Eskilstuna, oftast centrum men ibland Tuna park. Då vet jag i alla fall att jag tar mig fram och tillbaka i tid.

Cortney Blohm skakar på huvudet och säger att det känns otroligt tråkigt.

– Jag vill ju gynna de lokala handlarna, men min tid och tiden med mina barn är också värdefull.

En tur- och returresa till Eskilstuna tar henne 1,5–2 timmar från dörr till dörr. Väljer hon Solberga tar det ofta minst tre timmar.

Den nuvarande turlistan ger väntetider på 20–30 minuter vid resecentrum och hon har antingen 20 minuter på sig att handla – med barnvagn och ett eller två barn – eller bli kvar på Solberga i minst två timmar. Det förutsatt att bussarna går som de ska så hon tajmar in anslutningarna.

– Min dotter går i förskoleklass och ska hämtas varje dag 13.30. Jag kan inte chansa – det har redan hänt flera gånger att jag fått ringa och säga att jag inte hinner, säger hon.

Utkastet till den nya turlistan visar alltså att turtätheten till och från Solberga ökar, i båda riktningarna.

För Cortney Blohm syns dock ingen ljusning. Just hennes bussanslutningar vid resecentrum kommer inte att vara bättre synkade under det kommande året.

Även om hon hinner med en tidigare buss från Solberga mot stan, så missar hon bussen hem – med en minut.