Vrakdelarna från olycksplanet i Umeå har undersökts och till viss del börjat samlats in. Sedan ska vraket föras till Strängnäs. Det meddelade Hans Ytterberg på Statens haverikommission, SHK, vid en pressträff under måndagseftermiddagen.

– Så snart som det är möjligt kommer vraket att fraktas till haverikommissionens lokaler i Strängnäs. Jag kan inte säga exakt när det kommer att ske men det kommer att ske inom de närmaste dagarna, säger Hans Ytterberg.

Nio personer omkom när ett flygplan med fallskärmshoppare på söndagseftermiddagen kraschade nära Umeå flygplats. Vid måndagens pressträff kom närmare information att det rör sig om sju män och två kvinnor.

Artikelbild

Tidigare under måndagen uppgav DN, som hänvisar till SHK, att planets ena vinge bröts av i luften.

– En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer på Statens haverikommission.

Men under måndagens pressträff ville inte SHK gå in på några detaljer gällande vingen.

Vraket efter planet, en Gipps Aero GA8 TC320 Airvan som ägs av Umeå fallskärmsklubb, kommer att transporteras till Haverikommissionens hangar för tekniska undersökningar i Strängnäs. Innan flytten genomförs även en teknisk undersökning på platsen där vrakdelarna noggrant undersöks. Troligtvis kommer delarna att fraktas med lastbil, men enligt haveriutredare Sakari Havbrandt kan detta komma att variera beroende på planets skick.

Artikelbild

| Resterna av flygplanet på Storsandskär dagen efter den flygolycka där nio personer omkom.

– Det kommer inte att ske i dag (läs: måndag) utan senare i veckan, säger Ola Olsson som leder Haverikommissionens utredning av olyckan.

Hangaren har ingen fast bemanning utan används enbart vid extraordinära händelser som kräver dessa större och särskilt utrustade lokaler.

– Den tekniska undersökningen kommer att genomföras av oss utredare, med hjälp av en del konsulter, säger Ola Olsson. Vrakdelarna kommer bland annat att dokumenteras, därefter ska man avgöra vilka delar av planet som gått sönder i luften och vilka delar som  gått sönder när planet träffade marken. Troligtvis kommer planet också att byggas ihop igen och metallbitar kan även komma att analyseras i så kallade metallaboratorium.

Enligt Sakari Havbrandt är målet är att den tekniska undersökningen ska vara klar inom ett års tid. 

Rättelse: I en tidigare version uppgavs felaktigt att SHK:s hangar låg på Plogstigen i Strängnäs. Detta är en tidigare lokal som SHK har hyrt.