Det blir ingen förundersökning efter branden i hjulhuset vid Göksjön. Någon misstanke om brott finns inte, utan teorin är att branden på något sätt har sin förklaring i de renoveringsarbeten som pågått vid huset.

‒Man hade hållit på med renoveringsarbeten på taket i den aktuella byggnaden och även visst arbete inne i huset de senaste dagarna, säger Eva Tördal vid Strängnäspolisen.

Men på vilket sätt branden ska ha startat är och förblir oklart.

Artikelbild

I bruksarkivet visar hembygdsföreningens Evert Lidén modeller och skisser av vattenhjulet och hjulhuset, som under natten till söndagen brann ner till grunden.

‒Det går inte att göra någon teknisk undersökning, då det har brunnit väldigt kraftigt och allt tyvärr är borta, säger Eva Tördal.

Stenmuren och hjulets järndelar finns kvar vid Göksjöns södra strand. Byggnadens tjockaste träbalkar är förkolnade; allt annat har bokstavligen talat gått upp i rök. Byggnadsställningen i metall ligger intill förödelsen, när hembygdsföreningens Evert Lidén följer med tidningen till platsen.

‒Det känns som ödets ironi att det här sker just när man bestämt sig för att göra iordning huset, säger han.

Det var det mindre skärmtaket över drivaxeln utanför själva hjulhuset som höll på att renoveras, berättar Evert Lidén, och förklarar hjulets konstruktion:

Artikelbild

Handsmidd järnspik, som fram till i söndags var en del av hjulhusets eller vattenhjulets konstruktion.

Det drevs av vatten från Mossjön och Malsjön. Vattnet leddes in i byggnadens överdel och satte det 13,7 meter stora hjulet i rörelse. Med 166 stycken 30-litersskovlar kunde hjulet åstadkomma en effekt på upp till 22 hästkrafter, vilket motsvarar drygt 16 kilowatt. Kraften överfördes från drivaxeln till Bredsjönäsgruvorna genom en 1,2 kilometer lång stånggång.

‒Att hjulet byggdes så sent som 1870 gör hjulet unikt. På den tiden ersatte ångmaskiner vattenhjulen på många andra håll. Men här gjorde man tvärtom. Det fanns redan två ångmaskiner vid gruvan men man byggde ändå det här vattenhjulet för att driva en pump som skulle hjälpa till med att hålla torrt, berättar Evert Lidén.

Artikelbild

Stenmuren och hjulets järndelar finns kvar vid Göksjöns södra strand. Byggnadens tjockaste träbalkar är förkolnade; allt annat har bokstavligen talat gått upp i rök.

Det är, enligt fastighetsägaren Åkers kronopark AB, inte troligt att byggnaden återställs.

‒Jag har inte funderat så mycket på det ännu, men byggnadstekniskt är det i princip omöjligt att återskapa hjulet. Jag tror inte ens att det finns yrkesmän som kan göra det. Men jag ska prata med försäkringsbolaget, vi får se vad det leder till, säger förvaltaren Henrik Karlsson.