Anledningen ska bland annat vara att få fler att cykla eller gå till tågstationen och lämna bilen hemma, samt att dra in pengar till underhåll. Men beslutet var inte helt utan protester.

‒En parkeringsavgift vore att straffskatta pendlare med omkring 500 kronor i månaden, sa Pia Steensland (KD) som tycker att det räcker att enbart införa en avgift i parkeringshuset.

Även Per Wedlin (obunden) oroade sig för att effekten skulle bli en annan än den önskade.

‒Den kan resultera i att folk tar bilen hela vägen istället, sa han.

‒Vem är intresserad av att stå på den enda betalparkeringen när det är gångavstånd från nästan varenda parkering i hela stadskärnan, undrade Sandra Blanksvärd (V).

Men Angela Andersson (S) var en av dem som yrkade bifall till förslaget.

‒Får vi in lite pengar är det ett sätt att kunna drifta garagen, som det kostar att underhålla, sa hon.

Även Monika Eriksson Bertilsson (STRP) var positiv.

‒Som ni vet har teknik- och servicenämnden dåligt med pengar, och har inte råd att plantera blommor och laga potthål. Om det här drar in lite pengar är det bra, sa hon.

Oenigheten var så stor att oppositionen begärde votering. Till slut var det dock flest som röstade ja till parkeringsavgiften, 36 av 55 ledamöter. Exakt hur stor avgiften ska bli är ännu inte bestämt, men enligt förslagen ska den vara 25 kronor om dagen på utomhusparkeringen och 35 kronor om dagen för den som parkerar inomhus.