Stulen kyrkoskatt gav turistsommaren guldkant

"Den hoppas vi leva länge på", säger biskopen om den dramatiska domkyrkokuppen – som bidrar till ett lyft för hela besöksnäringen.

Kommunens turismansvariga Anette Lilja och biskop Johan Dalman gläds åt en rejäl ökning av antalet besökare den här sommaren –  trots att den delvis är en följd av fjolårets internationellt uppmärksammade domkyrkokupp.

Kommunens turismansvariga Anette Lilja och biskop Johan Dalman gläds åt en rejäl ökning av antalet besökare den här sommaren – trots att den delvis är en följd av fjolårets internationellt uppmärksammade domkyrkokupp.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs kommun2019-09-26 15:28

– Både domkyrkan och Strängnäs är slumrande skönheter som fler borde upptäcka och visst, regaliestölden har helt klart lockat besökare.

Det säger biskop Johan Dalman som under torsdagen råkar passera just när tidningen besöker kyrkan för en fotografering med kommunens turismansvariga Anette Lilja.

Han tillägger att han hoppas effekten håller i sig – men utan mer dramatik.

– En stöld per år vore jobbigt. Den här hoppas vi leva länge på, säger biskopen och skrattar.

Klart är att Strängnäs domkyrka haft ett rejält uppsving i sommar, under turistsäsongen 15 maj–15 september.

– Domkyrkan har haft 17 254 besökare. En rätt rejäl ökning mot fjolårets dryga 12 000, som i och för sig var ovanligt lågt. Domkyrkan brukar ligga på 15 000–16 000, säger Anette Lilja som tror lyftet blir ännu större nästa år, när den stulna och återbördade 1600-talsskatten ska vara på plats igen.

Kommunens andra stora besöksmål redovisar också uppgångar, om än några få procent. Gripsholms slott steg till 49 450 besökare och Arsenalen till 16 544. Kanotkungen i Åkers bergslag har gått bra, liksom S/S Mariefred och Mys och rys på Mälsåkers slott, säger Anette Lilja.

– Hornudden redovisar inte antal men anger en ökning med 12,5 procent. Måltidsupplevelser är stora dragare.

Upplevelseturismen frodas, med Paxvandringarna i Mariefred som ett praktexempel.

– Ljudvandringen laddas ner mer och mer, säger Anette Lilja och konstaterar att digitala lösningar blir allt viktigare för att utveckla upplevelserna och tillmötesgå besökarnas förväntningar.

Sommarens största enskilda evenemang då?

– NM i food truck i Mariefred. Jag har inte fått årets siffra men de brukar ligga runt 20 000–25 000. Roligt att notera är att en nyhet, Stallarholmens visdagar, lockade 1 400.

Turist-Sverige tycks överlag ha mått och gått bra i sommar. 

– Det har varit mycket prat om hemester, att semestra hemma, och så har det nog också blivit. Dels pratades det mycket om flygskam i våras, alltså miljötänk kring resande, dels var fjolårets sommar väldigt fin så många chansade på att vara hemma i år. 

Några egentliga orosmoln ser Anette Lilja inte för kommunens besöksnäring. Utmaningar finns dock.

– Vi har väldigt mycket dagturism och skulle väldigt gärna ha fler gäster som stannar en eller två nätter. Stannar man längre spenderar man mer pengar, säger hon och tillägger att här finns många trevliga hotell och vandrarhem, men att billigare boendealternativ efterfrågas. 

Nordiska mästerskapen i food truck blev kommunens mest välbesökta evenemang.
Nordiska mästerskapen i food truck blev kommunens mest välbesökta evenemang.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!