Läckan hade uppstått sent på kvällen i söndags.

– Troligtvis är det en sten som orsakat skada på en av våra ledningar, säger Andreas Bander.

Beror det på kylan?

– Kanske, men det är bara en spekulation.

En som inte var helt tillfreds med Sevab är Gunilla Thorén, bosatt på Radhusslingan – bara något stenkast från den mindre sjö som uppstod på grund av läckan.

– Vi kom hem från fjällen sent i söndags kväll och behövde duscha. Men det kom inte många droppar vatten. Jag kontaktade Sevab som lovade att vattnet skulle vara tillbaka snabbt, de skulle bara göra en omkoppling, säger hon.

Gunilla Thorén har också synpunkter på hur Sevab kommunicerade med sina kunder.

– När informationen blir felaktig så skapar det missnöje bland kunder. Länge utlovades att vattnet skulle komma tillbaka under dagen i måndags. Men sedan när kundservicen stängdes ändrade man sig – då fanns det plötsligt ingen prognos.

– De enda som man då kunde komma i kontakt med var jouren och deras inställning var: "jaha får du problem för att du är utan vatten. Det får du lösa själv, vi vill inte hjälpa dig". 

Andreas Bander replikerar:

– Kundtjänst ska förmedla samtal och åsikter vidare till mig. Men jag har inte fått någon återkoppling.

Vad säger du apropå bristande information?

– Om vi gjort några fel så får vi ta till oss av kritiken. Det här handlar om en oförutsedd händelse, det går inte att garantera flöde 24 timmar om dygnet.

Thomas Alm – som driver restaurangen på Strängnäs golfklubb – hade för avsikt att servera årets första lunchbuffé på måndagen, efter drygt tre veckors juluppehåll.

Men även han drabbades av läckan.

– Det gick inte att arbeta här utan vatten, så därför öppnade vi aldrig. Jag gör dock ingen stor affär av det. Vi har haft avbrott tidigare av samma orsak som varat betydligt längre.

– Men visst kändes det snopet.

På tisdagen kunde Thomas Alm och hans personal arbeta som vanligt.