Så fint att det finns stort engagemang för Eskilstuna och att invånare ställer frågor om hur skattemedel används. Det är bra, viktigt och en del i vårt demokratiska samhälle.
Vi som kommunledningskontor behöver löpande utvecklas och anpassa vår bemanning utifrån en föränderlig omvärld, invånares och verksamheters behov. Allt för att vara kostnadseffektiva och låta så stora resurser som möjligt verka i våra olika verksamheter som levererar välfärdstjänster årets alla dagar.
Bilden som återgavs i insändaren, att vi som kommunledningskontor växer, stämmer delvis och beror på lite olika orsaker. Sedan 2004 som insändaren jämför med har en del funktioner flyttats till ledningskontoret från bolag som lagts ned eller så har funktioner flyttats från andra förvaltningar till kommunledningskontoret för att stärka effektivitet och kraftsamla inom specifika områden. Vissa funktioner har också flyttats ut från kommunledningskontoret till andra förvaltningar.
Det senaste året har kommunledningskontoret minskats med 9 tjänster. Den korrekta siffran gällande antalet anställda på kommunledningskontoret är 116 personer och inte 164 som angavs i insändaren där både tillfälliga anställningar, dubbletter, politiker och politiska sekreterare var felaktigt inräknade.
Inom säkerhet, beredskap, markexploatering och inom digitalisering så har dock antalet anställda ökat då dessa kompetensområden är viktiga för att utveckla Eskilstuna.
Vi lever i en komplex och föränderlig omvärld. Ett ledningskontor behöver ha förmåga att både växla upp och ned i olika funktioner för att svara upp mot omvärldens förändringar och invånarnas behov, och det gör vi.
Att digitalisera och använda AI stärker vår kvalitet, ökar tillgänglighet och effektiviserar i delar av vår verksamhet. Men det kräver också initiala investeringar och kompetens innan resultat kan mätas i minskade kostnader.
Kommunikationslandskapet i samhället har förändrats och ser helt annorlunda ut i dag än för bara tio år sedan. Antalet kommunikatörer står i relation till hur kravet på tillgänglig information, fakta, transparens, dialog via exempelvis webbar, appar och sociala plattformar har ökat. Trots nya och ökade behov har ändå antalet kommunikatörer minskats det senaste året.
Det är lätt att peka på enstaka siffror, men verkligheten är komplex. Varje budgetbeslut handlar om att väga många behov och perspektiv mot varandra – ibland svåra, ibland smärtsamma.
Vi välkomnar kritiska frågor – men också att fler vill vara med och bidra till lösningar och att utveckla Eskilstuna.